Jump to content

Fail Safe i 7 x 57R ?


Ruger #1

Recommended Posts

Har en pakke 140 grs. Combined Technology Fail Safe (Winchester/Nosler).

Disse skal etter hva jeg vet, være ute av produksjon.

Vet de var kjent som noe harde. Antakelig ment for 7mm magnum.

Er det værdt å prøve i 7 x 57R, og den farten det er mulig å oppnå der ? Vil de ekspandere tilfredsstillende ?

Våpenet er en Finn 612 kombi, med frittliggende (Walther) løp.

 

Noen med erfaring ?

Link to comment
Share on other sites

Jo, selvfølgelig men etter et søk her inne, blir de i enkelte kaliber betegnet som helmantel.

Gidder ikkje forske på noe som i utgangspunktet er dødfødt, og ikke lengre er i produksjon.

Var en pakke jeg fikk med på et kjøp.

 

Men er jo hjemmelader, og kjip, så kanskje :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

CT Fail Safe kulene er vel kanskje de mest komplekse storviltkulene som er laget. Det er vel derfor de kan ha litt variabel presisjon sånn fra rifle til rifle. Samler de godt i ditt løp, ville jeg brukt de. Superkuler til hjort og elg.

Etter min erfaring moderat ekspansjon i et 4-delt X mønster, kan kaste ekspansjonsflikene(alt mellom 1 og alle), og så godt som alltid gjennomskyting. Liker litt fart, men ikke et must. Finnes med både Lubalox og Moly coating om jeg husker rett.

Fail Safe kulene blir bare bedre med økt diameter, eks .338 og .375 kulene.

Etter min erfaring er Fail Safe kulene på sitt beste ved treff midt i bogen, enn lenger bak. Bedre skuddeffekt når Fail Safe kulene går gjennom bein som eks bogplata på vei gjennom dyret, slik det også kan være for andre homogene kuler...

Andre kuler i CT familien er/var Ballistic Silvertip og Partition Gold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...