Jump to content

Behandling og liming av Gevir/bein?


JohnDoe

Recommended Posts

Hei, er helt fersk på dette her med og lage knivskaft og har noen spørsmål:) har laget etpar kniver nå som ikke ble så alt for ille og har lyst til og begynne og prøve meg på og lage noen skaft med Bein og horn i.. er en ivrig jeger så har god tilgang på rein og hjorte gevir men hva er meningene her om hva det er som er best og bruke til og behandle dette med som finish? og hvilken lim burde jeg bruke?

 

Setter stor pris på alt av tips:)

 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet Andreas:smile:

Til liming av gevirskaft bruker jeg blå Araldit. Det greie med den er at herdetiden er lang slik at man kan jobbe en stund med den uten at en kommer i tidsnød. Når all limingen er ferdig og jeg er sikker på at skaftet er slik jeg vil ha det så varmer jeg opp til limen flyter. Da stivner den og alt sitter dønn fast.

Link to comment
Share on other sites

Reinsdyrgevir kjenner jeg ikke til - men dersom du oljer hjortegevir før liming kan du få en heller tvilsom sammenføyning i område der limen og oljen møtes. Forsøkte dette en gang og da ble det et ikke så veldig pent skille i område de to mediene møttes. Nå var det heldigvis gode limlater lengre inne i skaftet så det ble ikke helt krise :smile: Har brukt hard gulvlakk på knivskaft og det har fungert på mine kniver. Andre kan nok komme med andre og vél så gode tips her :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, Jeg ville anbefalt to komponent 15 min, det gir mer enn nokk tid til å fin innstille.. Dersom du setter sammen flere hornbiter og har noe innlegg i mellom som feks, sølvtinn eller vulkanfiber så husk å pusse med litt halv grovt papir(80-120) slik at limet har noe og bite i.

 

Når det gjelder valg av horn ville jeg satset på elg, eller rein. Hjort er ikke noe særlig å bruke til kniv emne.

 

Når du har fått den formen du er fornøyd med på skaftet så pusser du gradvis helt ned til minimum 1200( jeg pusser ned til 12.000) men det er kanskje overkill :)

Før du pusser med det fineste papiret så kan det være greit å sause inn horn stykket med supertynt superlim for å tette eventuelle porer slik at overflaten får en silkeglatt finish..

 

Olje bør ikke brukes på horn, da det kan trekke inn og skape missfarving. Lakk er heller ikke å foretrekke til kniver da lakk har en lei tendens til å sprekke opp og skalle av etter en stund.

 

Jeg har testet litt forskjellig og på horn liker jeg godt høyglans polerpasta fra biltema. Det gir en veldig blank og fin finish.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... 000031343/

(den blå)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, hjelper godt på det:)

 

men da tror jeg at jeg har det mer eller mindre klart for meg hvordan jeg skal gjøre det:) bare litt usikker på hvor mye jeg eventulet skal gjøre på hvert enkelt stykke før jeg limer de sammen.. har sett at folk har litt forskjellige metoder og fremgangsmåter her..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...