Jump to content

Ladestige - Hvor mye kan man øke mellom hver testvekt?


reloader

Recommended Posts

Jeg har hittil brukt en økning i kruttmengde på 0.2gr for hvert trinn jeg øker ved testskyting av ladninger opp mot maks. Jeg leser her på forumet at mange øker sine ladestiger med 1gr for hvert trinn. Er dette noe som praktiseres opp mot maksladninger også?

 

Mener ladeboken sier noe om at i riflekalibre er det forsvarlig å øke med 1gr ved testlading. Her er det mulig jeg husker feil.

 

Grunnen til at jeg spør, er at det blir mange testladninger om man skal dekke et område på 2-3gr fra startladning til antatt maks, som jo ofte er tilfelle når det ikke eksisterer data for kule/kruttkombinasjon.

 

Er kanskje en riktig måte å tenke 1gr i starten, deretter 0.5gr, også 0.2gr når det antas at maksgrensen er nådd ifølge sammenligninger med andre kuler og samme krutt i tabeller?

Link to comment
Share on other sites

Svaret på det spørsmålet er ja. I en "normal" riflepatron med "normalt "krutt for den patronen er det uproblematisk. Går for eksempel 44grs bra ( med tanke på trykk), så eksploderer den ikke med 45 grs.

Det å utvikle ladninger ved å økende med 0,2 grs er, med all respekt, bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Når man begynner å bevege seg inn i "0,2 nivået " ved hjemmelading, må man spørre seg. Har jeg nøyaktig nok utstyr til å faktisk måle dette og hva er hensikten? Går en lading med for eksempel 44grs med krutt meget godt så vil ikke + - 0,2 grs gjøre noe fra eller til.

Link to comment
Share on other sites

Til min skyting, jakt og DFS, samt trening med jaktvåpen. Da lader jeg med 0.5gr trinn i ladestigen.

I Saueren er det nesten ikke forskjell på samlingene, men jeg pleier å legge meg på et nivå der samlingene er mest like over størst variasjon krutt. Da har man litt å gå på både med ujevnheter av det som kommer ut av kruttmålet og tempereaturforskjeller

 

Å lade med mindre trinn enn 0.5gr ser jeg ikke noe vits med

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar til alle.

 

Dette bekrefter langt på vei min mistanke ser jeg.

 

Angående nøyaktighet så har jeg brukt mikrometer metoden. Men når jeg skyter 7-8 trinn med treskuddsserier, og det er ingen økning på diameter - snarere tvert imot til tider - da begynte jeg å tenke at nå flyr det masse gode kuler i myra uten grunn :trist:

 

Men, erfaringen rikere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...