Jump to content

Quickload hjelp - 142gr Nosler Accubond LR VV N560


reloader

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som kan hjelpe meg med en utregning på hva som vil være teoretisk maks med denne kula og dette kruttet?

 

Det ville være til stor hjelp når jeg skal lade opp en stige for utvikling av maks i mitt våpen. Så slipper jeg å lade opp mange patroner som jeg må banke utav etter å ha nådd maks. Vil bruke mikrometermåling under utviklingen, så det vil gå trygt for seg.

 

Info om oppsett:

 

6.5x55 swedish mauser

Lapua hylser

Nosler Accubond LR (Long Range) 142gr 6.5 kule

VV N560 48gr (min teoretiske maks etter å ha sammenlignet kruttsorter og sjekket data på Noslers side)

57cm løp (Tikka M695)

Federal 210 hetter

78mm COL

Link to comment
Share on other sites

http://www.vihtavuori.com/upload/guide-and-brochure/vihtavuorireloadingguideed13_2014engwww.pdf

Har ikke QL her, men QL vet nå heller ikke hva slags løp du har. Det er forresten mye nyttigere å vite, enn hva slags låskasse du har.

Med 140-142-144gr kule, type bløt matchkule (som ABLR er, jeg har skutt noen av dem) så er CIP maks et sted mellom 48 og 50gr. QL pleier å få ca samme resultat som VV-tabellen jeg linker til, og det stemmer som regel OK med virkeligheten - farten en får kan variere litt, så en må egentlig tune QL til sin egen rifle.

52gr, så tipper jeg du vil begynne å se mer eller mindre upraktiske trykktegn.

 

48gr er en god startladning, for det er den høyeste ladninga som nesten helt sikkert ikke er for høy i noen våpen. Tipper du er ute etter fart siden du bruker den kula. Og om du gidder, så kan det være en ide å prøve med N570. Men det er tungvint.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for et godt svar!

 

Jeg hadde startpunkt langt under 48 for å være sikker.

 

Jeg har nettopp bestilt denne kula og kruttet, så det blir nok den løsningen. Du har nok rett i din mistanke om at det er storviltskravet det er snakk om her ja. Etter å ha funnet en ladning som går godt over 820-830m/s tenkte jeg å skyte over crono'n på 100m for å verifisere at alt er innenfor, bare for morroskyld. Da mest for at BC'n på denne kula etter alt sigende virker å være noe oppskrytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, men har ikke resultatene foran meg.

Konklusjonen husker jeg derimot:

- Hastighetene ble fra 800-860 m/s med ladninger i området det var snakk om over her.

- Presisjonen er noe av det dårligste jeg har sett i 6,5x55. Samtlige testladninger ga fra 7cm til 15cm(!) samlinger på 100m.

- Jeg har 1:8 twist i mitt løp, og det er minimum av det ekspertene sier denne kula trenger. Min subjektive vurdering er at dette var årsaken til spredningen.

- Kontrollskjøt 5 skudd med 9g Scenar til slutt, og de satt innenfor klisterlappen - så våpnet er det ikke noe galt med.

- Ga opp prosjektet og kjøper større kaliber isteden. 

Er du interessert i dataene likevel? :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...