Jump to content

Spørsmål ang. kuletype og ladninger fra produsent


mig16

Recommended Posts

Hei alle.

 

Jeg er helt i startgropen når det gjelder lading, og har et par (sikkert banale) spørsmål. F.eks. når jeg kikker på ladedata, som fra produsenten Vihtavuori under, hvor viktig er kulefabrikatet for ladningen? De to ladningene under har samme kulevekt. Kan jeg anta at kula fra Hornady også vil kunne brukes med samme ladningen som Speer-kula, og motsatt? Jeg tenker her på trykket, ikke nødvendigvis presisjonen. Man skulle jo anta at kruttladningen ikke 'vet' hvilken type kule som sitter foran, og at det kun er vekten som er utslagsgivende for trykket, og dermed utgangshastigheten?

 

Kule: .357 mag 158 grs FP/XTP Hornady Krutt: N105 Start:11.7 grs 427 m/s Max:12.4 447 m/s

Kule: .357 mag 158 grs HP Speer Krutt: N110 Start: 15.1 grs 451 m/s Max:15.9 478 m/s

 

Det andre er at jeg tenkte å lade for bruk i rifle, men ladningene ovenfor er målt med pistolløp (17,5 cm). Kan jeg anta at disse ladningene vil være trygge i en rifle med 50 cm pipe? Eller må jeg søke spesifikt etter ladninger som er testet i rifleløp?

Link to comment
Share on other sites

F.eks. når jeg kikker på ladedata, som fra produsenten Vihtavuori under, hvor viktig er kulefabrikatet for ladningen? De to ladningene under har samme kulevekt. Kan jeg anta at kula fra Hornady også vil kunne brukes med samme ladningen som Speer-kula, og motsatt?

Kule: .357 mag 158 grs FP/XTP Hornady Krutt: N105 Start:11.7 grs 427 m/s Max:12.4 447 m/s

Kule: .357 mag 158 grs HP Speer Krutt: N110 Start: 15.1 grs 451 m/s Max:15.9 478 m/s

Nei, det kan du ikke uten videre. Det er ikke bare vekta som påvirker trykk, det er også friksjon mot løpet (Kanskje vel så mye). Friksjon mot løpet bestemmes av (minst) 3 forhold; diameteren til kula, kulematerialet og lengden på bæreflaten. I tillegg øker trykket etter hvor dypt kula må settes i hylsa for at patronen skal kunne kamre.

 

Bæreflaten er den sylidriske delen av kula. Dvs den delen som diameter lik løpsdiameteren. Jo lengre denne er jo mer friksjon. Ekstremutgaven (med potensielt mest friksjon) er en "Wadcutter" hvor hele kula er sylindrisk. I andre enden har du ogival med "Boattail" (mer klassisk moderne rundneset kule, med avfaset kulebase.), hvor bare noen millimeter av kula har full diameter.

 

Lang bæreflate vil også kunne gjøre at en større del av kula inn i hylsa for at patronen skal kamre. Da blir brennkammeret for kruttet mindre, og trykket øker selv om kruttladning og vekt er lik. Wadcutter-type kule må ofte helt nedi hylsa for at de skal kunne kamre, og da er det lite volum for kruttgassen til å utvikle seg i.

 

Diameteren til kula kan variere innenfor de fastsatte toleransene. F.eks kan 9mm lades med både .354 tommers kuler og .355. Den tjukkere kula vil gi mer friksjon selv om bæreflaten er lik.

 

Kulemateriale/kuleoverflate kan være forskjellig. En hard kule vil gi mer friksjon enn en myk kule (deformeres lettere mot løpets riflinger), noen kuler har svært glatte overflater mens andre kleber mer. En ren blykule gir lite friksjon, og deformeres lett, men tetter bra for kruttgassene siden den stukes god opp bak og tetter effektivt for kruttgasser. En mantlet kule gir mer friksjon, og trenger tregere krutt slik at gassen utvikles langsomere og gir skyv helt til kula er ute av løpet. En blykule trenger kanskje bare en liten puff av et hurtigbrennende krutt.

 

Personlig har jeg syndet mot rådene over, men det er "kvalifiserte" synder. Hvis kulene ser like ut, så har jeg forsøkt minimumsladedata for andre fabrikat. F.eks. er pistol/revolver-kuler fra Sierra og Hornady svært like. De beskylder tilogmed hverandre for å stjele design-features fra hverandre i reklameannonser.

 

 

Det andre er at jeg tenkte å lade for bruk i rifle, men ladningene ovenfor er målt med pistolløp (17,5 cm). Kan jeg anta at disse ladningene vil være trygge i en rifle med 50 cm pipe? Eller må jeg søke spesifikt etter ladninger som er testet i rifleløp?

 

Ladeboken oppgir rifleladninger for pistolpatroner, de er ikke mye anderledes enn pistolladninger. Teoretisk sett kunne man brukt tregere krutt som brenner mer effektivt i lange løp, men hylsevolumet er begrenset. Det er uansett harmløst å skyte fabrikkammunisjon i rifle. Det ladetabellene oppgir som trygt i pistol/revolver vil også kunne skytes i en rifle kamret for aktuelt kaliber.

 

Kommentar til ladedataene du refererer til; virker som om du ønsker å bruke f.eks N110 eller N105 for begge kulene. Lurt utifra et økonomisk/logistikkmessig synspunkt, men da forkaster man ladedata som en produsent påstår er trygge. Du har heller ikke oppgitt total patronlengde (C.O.L), den gir også hint om hvor sammenliknbare kulene er. Min og maks skiller også svært lite på de oppgitte ladningene og en målefeil vil kunne gi uønsket resultat. Til sist skal det sies at N110 er rimelig trygt i .357 Magnum, det er vanskelig å få nok krutt i hylsa til å oppnå farlig trykk (Sikkert noen som får det til.). Uansett, hvis du sliter med å finne data til en spesiell kombinasjon, finn noe som likner, og reduser maksladningen med 10%. Nå du skyter eksperimentskudd, så skyt ett om gangen. Viktig å forsikre seg om at kula har forlatt løpet. En for slapp ladning med tregt krutt (f.eks.N110), vil kunne bringe kula ut av kammeret, men ikke lengre (bare tennhetta kan gjøre det, så vær forsiktig.), neste patron vil gi løpssprengning.

 

Jeg vil anbefale å være tro mot tabellene i starten, og heller eksperimentere når du er komfortabel med det du oppnår. Virker som om de fleste med nye .357Mag-våpen leter etter høy hastighet. Det er mange som har gjort det tidligere, og det er vanskelig å slå det som f.eks Vihtavuori har forsket frem.

 

NB! Lee sin ladebok inneholder ladedata for Vihtavuori, og det gjør Lyman og Hornady sin også (sikkert flere, men det er de jeg har.). Kjøp/lån les ladeboken. http://www.nb.no/nbsok/nb/c58ad04f4eeed388781d8a057eba88c9?lang=no#0

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for meget bra svar :-). Det virker jo veldig logisk det du skriver. Ser nå selvfølgelig at friksjonen vil ha mye å si for trykket.

 

Jeg har lest litt i Ladeboken ja (på nett). Flott bok for oss som ønsker å gå litt dypere ned i materien. Men sånn i starten er det veldig bra å kunne spørre her på forumet også.

 

De to ladningene jeg hentet fra Vihtavuori sine sider hadde i utgangspunktet flere data, bl.a. COL. Den var lik for begge disse (40,0mm). Jeg har i utgangspunktet tenkt å lade litt treningsammo, med tanke på økonomi og presisjon og ikke nødvendigvis maksladninger. Men jeg tenkte også muligens å prøve meg på rådyrjakt, og der er .357 magnum marginal, selv med 20"/50cm løp. Der blir det derfor snakk om ladninger i det øvre spekteret for .357 magnum. Jeg skal prøve meg veldig forsiktig frem. Kommer sikkert med flere spørsmål etter hvert :-).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...