Jump to content

7x65r rådyralternativer til Sauer 3000 drilling


Bjokas

Recommended Posts

Ikke stort utvalg av fabrikkammo på markedet, noe jeg var klar over. Har skutt inn med Geco Plus 170grs til denne sesongen.

Fikk tak i et diesett, hylser og noen kuler via en kompis, så skal sette igang å lade opp noen lettere alternativer.

 

Fikk med:

Hornady Interlock SP 139grs

Hornady Interbond 154grs

 

Spørsmålet er om noen har gode ladninger til disse kulene, eventuelt kan anbefale en god kule til rådyr.

Har lite erfaring med lading av dette kaliberet, så ute etter så mye tips som mulig.

 

Skriv gjerne opp favorittkula, samt ladedata. Selv om jeg fikk med disse kulene, så er jeg helt klart åpen for forslag.

Siden det er en drilling, så vil en moderat ladning være å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 139 grs Hornady med 54 grs Norma 204 og får god presisjon og effekt i dyra . Moderat kjøtt ødeleggelse på de dyra jeg har skutt så langt . Ladninga er oppimot maks for brytvåpen , men det var der jeg fikk presisjonen :roll:

Har også prøvd hornady interbond 139 grs men fikk ikke like gode samlinger . Ellers er jo 170grs lapua mega ei god kule i denne patronen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at det byr på spesielle problemer, men ikke start med maksladning! Midt på treet og så oppover. Korrekt COAL finner du garantert andre steder også.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ute etter en ladning opp mot maks på denne børsa uansett. Men skal sondere nettet litt mer, så får vi se om det kommer noen flere forslag til kuler og ladninger her etterhvert. Blir et vinterprosjekt å finne den perfekte match til denne riggen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også 7x65R i min Sauer 3000 drilling ;-)

 

Etter å ha lest litt på denne tråden her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=98349 bestemte jeg meg for å prøve 140 grain Nosler Accubond, ladet med 53 grain Vihtavuori N160 krutt. Norma hylser, COL på 83 mm. Presisjon (3 skudd) ca 25 mm på 100 m (10 min mellom hvert skudd). Hastighet litt over 800 m/s.

 

Jeg vil anta dette er ei god kule til rådyr, men har ikke fått testet den på rådyr enda. Har forøvrig skudd en hare med denne ladningen... noe som minnet meg på at jeg bør finne en rundneset FMJ til småvilt som skal brukes til mat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...