Jump to content

Jeg vil ha ettersøkshund


Truls

Recommended Posts

Jeg har lyst på egen, godkjent ettersøkshund for å slippe å shoppe rundt i bygdene etter det når jeg er på jakt.

Jeg har en laika, som selvsagt brukes som løshund. Han er snart fire år gammel.

 

1) Er det noe i veien for å bruke den samme hunden jeg bruker på løshundjakt til ettersøk?

2) Hva skal til for at hunden skal bli godkjent?

3) Arrangeres det intensivkurs på Østlandet noe sted?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at det ikke arrangeres noen prøver på denne siden av året siden det er midt i jakta. Dessuten har dere ikke trent noe, og trening må til skal man lykkes :) Men til våren kan dere sette dere som mål å bli godkjent ekvipasje.

 

Man regner gjerne 12-15 uker med systematisk trening dersom dere starter fra scratch og fram til godkjenning - det finnes både bøker å lese og det arrangerer sporkurs hos både hundeklubber og jaktforeninger. Snakk med dem!

 

Dere må få minst 2 premie på blodspor og minst 7 poeng på ferskspor for å bli godkjent ettersøksekvipasje for det offentlige. Det er sagt at man må ha eget kurs (videreående kurs ettersøk) dersom man skal kunne ta seg betalt; men det er bare en anbefaling og ikke et krav (enda).

 

Hvorvidt hunden din vil bli en god ettersøkshund kommer litt an på deg som trener og ikke minst at hun er vant til å jakte selvstendig. Det kan by på problemer å få henne til å gå blodspor - men dette vet du jo ikke før dere har prøvd.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...