Jump to content

Bergans Raipas


Settepotet

Recommended Posts

Ok, er det bare meg eller denne dressen helt vanvittig stor i størrelsene?

 

Har en gammel og utslitt Budordress fra før i str L, og bestilte nå en ny Raipas i L. Men du kan jo bosette deg i den omtrent.

 

Er dette på grunn av at den ser ut til å være konstruert for militær bruk? Ser det er haugevis med borrelåsfester på den, for navneskilt etc.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk klær fra Bergans i Afghanistan i 2005, disse ligner veldig på Bergans Raipas. Ble utviklet etter innspill fra HJK/FSK i 2003-2004 om jeg ikke husker feil. HH som da leverte Goretex til Forsvaret hadde ikke ønsket kvalitet, og kunne såvidt jeg husker heller ikke levere i ørkencamo.

 

Iallefall leverte Bergans et knallprodukt, som var romslig i passformen, mtp gode luftemuligheter i høye temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Klær fra Bergans har dessverre variert litt i størrelser opp gjennom åra.

Og ikke minst fra kolleksjon til kolleksjon!

 

Har pr.idag fire nyere jaktjakker av deres utmerkede kolleksjon.

Å forskjellen er ikke ekstrem, ihvertfall ikke i de største jakkene.

(Mine er i XXL og XXXL.)

Og slik jeg opplever Raipas i XXL er den tilsvarende f.eks Grotli i XXXL.

Men Raipas er en skalljakke og Grotli er en isolert jakke.

Under en Raipas må jeg derfor, vanligvis, ha ull inderst og mellomlag oppå der igjen.

Å da er størrelsen helt flott!

 

Om man der i mot sammenligner med Bergans sine mer "trendy og urbane" modeller er egentlig alle jaktjakkene store!

Sliter f.eks med å komme oppi Bergans Nordkapp i XXL, det samme med flere av dunjakkene i XXL.

Mens de "gode, gamle" modellene som Breheimen og Dynamic, samt jaktjakkene går veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...