Jump to content

Ruger nr og 6 mm BR med 1:10 stigning


Tomas

Recommended Posts

Jeg har fulgt Vith. sin tabel på både 140 og 150 krutt, ikke ladd meg opp til maks lading, likevel har jeg kratring av tennhetter, som tilsier at trykket er høyt. med 140 krutt og 90 grains kule var jeg oppe i 31,2 grain, og gikk helt ned til 30 grain uten at kratringen forsvant. Kunne det vært en tanke å gå over til et mere saktebrennende krutt, 150 krutt. Startet med 28 grain - 150 krutt, og fortsatt oppstod dette problemet. Vel ikke så heldig med tanke på at dette er en " Falling block " mekanisme hvor blocka må dra av det oveskytende materialet fra tennhetta før den forsvinner ned. Hadde det vært et bolt - action våpen hadde det hatt mindre betydelse, bortsett fra at trykket tilsynelatende er for høyt.

 

Kan det være tilfelle at tennstempel " kanalen " er for rom? Slik at jeg uansett lading vil få denne " kratringen " ? Har hatt flere Ruger nr 1, og kan ikke huske at jeg har hatt slike problemer med disse. Ruger nr 3 var et billigere våpen enn nr 1, men skulle ikke tro at mekansimen var lagd ut i fra andre toleranser, men sikker er jeg ikke. Kyndige kommentarer ønskes!

 

Kan gi mere utførlige ladedata om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Øystein. At jeg nok lader med for mye krutt er uten tvil, men ditt data på 29,8 grain 140 krutt, finner jeg ikke belegg for. I min tabell fra Vith. 2/2002 er start lading for 90 grain Laupa FMJ 23,3 og maks 29,2. For 90 grain Silver Jacket Scenar startladning 30,2 og maks på 32,7. Det er dette jeg har forholdt meg til. Vel vitende om at Ruger 1/3 lås er temmelig solid, men at den sliter med kratrede hetter som må rives av før blokka kan gå ned. Hva som er grunn til at disse to kulene krever ulik lading når vekten er lik, annen form, anleggslfate mot løp o.s.v..

 

Jeg skal nok gå ned på ladingen, du har helt rett. Kuler jeg har å lade med nå er Hornady Gmx / homogen 80 grain, Nosler Partition 90 grain, og Sierra FMJ Boat tail 90 grain. De to siste kulene har gitt god presjon med disse høye ladingene, så får vi se hva blir resultatet om jeg går litt ned. Skal se om jeg ikke får krongrafert de i samme slengen, greit å vite hvor man ligger. Fikk tips av en kamerat å gå ned i vekt når jeg bruker homogen, dette ville kunne føre til høyere hastighet, ikke kluss med friflukt eller at kula går for langt ned i hylsa, samt at stigningen har bedre muligheter for å stabilisere kula.

Link to comment
Share on other sites

Les selv :wink:

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... norma.html

 

Grunnen til SJ Scennar kula kan lades høyere i ladevekt er pga det belegget på kulene gir lavere motstand og dermed trykk enn vanlige kuler. Du må også tenke på bæreflater osv mye som kan gi høyere trykk om kulene veier like mye.

 

Høres ut som du ligger veldig over max eller har for stor tennkanal rundt tennål på ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på det siste om tennkanalen kan være litt grov, satt et 22 hornet løp i børsa når jeg overtok. Skønt tvilsomt om dette er grunnen. På tross at jeg vel har ladet patroner siden tidlig 70- tallet så kommer det stadig nye utfordringer med andre kuler, skal vel kanskje noe til å være oppdatert på alt. Denne 6 mm BR er vel en nokså sær patron, så den har nok sine utfordringer. Morgendagen, d.v.s. 9.sept 2016 vil avsløre hvordan svakere ladinger fungerer. Skal prøve meg på 100 og 200 meter, og ta med kronografen. Tenker at kratringen er borte, om den ikke er det så kan jeg kanskje prøve meg på Vith 150 krutt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...