Jump to content

Hunden jager vilt på naboens eiendom - lovlig eller ei?


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Hei!

 

Man skal selvsagt alltid ha grunneiers tillatelse når man jakter, og også når man slipper en jakthund for å trene den.

 

Men jeg lurer på en ting. Er det noen som vet hva lovverket sier dersom en jakthund jager vilt over en annen manns eiendom? Mange loser går jo langt avgårde, da spesielt på storvilt, og man vil aldri kunne være sikker på at hunden ikke jager inn på eiendommen til en grunneier som ikke ønsker dette.

 

Jeg er ikke interessert i synsing eller påstander, men om noen kan henvise til lovverket?

 

Dersom jeg får jakte på 12.000 mål, men bikkja mi jager en hare inn på eiendommen til en kar som eier 300 mål. Har han rett til å foreta seg noe som helst?

 

På forhånd takk.

 

EDIT: OPS! Dette skulle bli lagt i hundegården. Dersom admin vil, må dere gjerne flytte det. Ellers passer det kanskje begge steder.

 

Flyttet tråden din. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Vi har diskutert denne problemstillingen før, blant annet i denne tråden.

 

Senere ble omtrent samme sak diskutert i denne tråden.

 

Aktuelle lover er hundeloven, særlig §§ 8-9 og 10, og bestemmelsene om ikke å lokke/jage vilt fra annens jaktområde, Viltloven § 46. Et "prejudikat" er dommen i den såkalte "Basseng-saken" (fra Agder?), der hundeeier ble holdt ansvarlig for skade forårsaket av elg som var jaget av (ikke sikkert at det var) hans løshund. Også dommen i "Zenta-saken" kan være rettledende (at det ikke var formildende at losen gikk inn på naboområde).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...