Jump to content

Speer 150 grains Mag Tip SP .30 kal


Stefan J

Recommended Posts

Noen erfaringer, tips med denne kula? Leter etter et rimelig alternativ til 308. Skal brukes til "masselading", trening og som et børse nr 2 alternativ i en lett og kort ruger. Den som dras med på drev og ettersøk. Har pleid å bruke 165grs kuler i denne men vil teste litt lettere kuler. (46cm løp). Erfaringer med denne kula? Ladedata? Evt tips til andre kuler i samme vekt og prissegment/bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Speer's Mag Tip,.. er ikke dette en "gammel" kuletype som er ute av produksjon ??

 

Tror ikke den var særskilt "vellykket".- Jeg har noen av disse liggende, men i 180grains og har bare brukt de til trening.

Sierras Game King og Pro Hunter er vel i samme prisklasse og fungerer bra, topp presisjon, ekspanderer kvikt og til stor diameter.- Liker selv GK'en i 165grs.

 

 

Hornadys interlock er også gode kuler (kanske litt mindre ekspandert diam.)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Speer Mag-Tip er fortsatt i produksjon,men i færre kulevekter enn tidlegare. I praksis er kula omtrent som Lapua Mega. Samanlikna med Speer's standardkule Hot-Cor, som er i klasse med dei standardkulene bobby nemner, så har Mag-Tip 45% tjukkare mantel i skaftet. Om eg ikkje tar heilt feil så er Mag-Tip meir lik Speer's toppkule Grand Slam bortsett ifrå at Grand Slam i tillegg har såkalla hællås. Prismessig er Mag-Tip nærmare Hot-Cor enn Grand Slam. Eg har faktisk sjølv vurdert denne kula som ei rimelig og god kule,men har så mange andre kuler eg må bruke opp først, mellom anna ei pakke 180gr Mag-Tip.

 

Om Mag-Tip er vellukka kjem vel an på korleis ein ser det, men når kula virkar omtrent som Lapua Mega i praksis vil eg nok tru den er bedre enn mange andre standardkuler. No er vel uansett Speer sin markedsforing av sine kuler temmelig lite vellykka og spesiellt Mag-Tip har havna i skyggen av Hot-Cor og Grand Slam. Ifølge Speer så kan ein bruke ladedata for andre vanlige standardkuler i samme vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...