Jump to content

Komme igang med andejakt


Huskylander

Recommended Posts

Det nærmer seg jaktstart på ender, å i år vil jeg ha noen ender i sekken. Problemet er at jeg vet lite om hvordan jeg skal gå fram med tanke på å finne egnet sted å jakte. Jeg ser det er en del som jakter ender i Jæren-området, men der er det vel helt andre mengder ender enn det er i innlandet.

For min del er det vel jakt på skogsvann som er aktuelt.

Men hvor trekker endene fra og til? Overnatter de på skogsvann for så å trekke ut på større vann, eller hvordan fungerer dette?

Er det noe poeng å sette seg til ved et skogsvann å sette ut bulvaner og lokke, eller er det smygjakt langs kantene som gjelder her i området?

Har også mulighet til å jakte fra kajakk. Å går andetrekkene langs med elver i skogen, eller trekker de vilkårlig mellom vann?

Link to comment
Share on other sites

Det er lite som er mer spennende enn å flyte nedover en elv med hagla i fanget ;) Plutselig spruter det opp et stokkandkull fra vegetasjonen langs elvebredden. Det ideelle er en rolig stilleflytende elv nede i kukturlandskapet skulle jeg mene :) ofte en utfordring med jaktkort da.. må være om det er et grunneierlag el. Har gjort dette i kano med god suksess.

Ellers med bulvaner og lokk og hele den pakka så må du først finne gode andetrekk, og gjerne overnattingsplasser. Da er det rekognosering i kveldingen som gjelder, endene kommer ofte når det nærmer seg stappmørkt.

Små tjern/vannspeil på et jorde, skjær, flytende tømmerstokker etc er fine overnattingsplasser. De liker å sitte tørt uten risiko for rev ol.. De lærer også svært raskt hvor det er farlig.

Når isen legger seg, konsentreres endene i de isfrie områdene, feks på større elver.

Skitt jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk litt dreis på stokkandjakta i fjor. Prosedyre som følger:

 

1.Ha et våken blikk mot vika vi pleier å bade i om sommeren som ligger 150 meter fra huset.

2.Når fugl eller mystiske krusninger blir observert, ta fram kikkert og få bekreftelse på at det er stokkand.

3.Spring fort som f... ut til våpenskapet og plukk fram 223'en. Hiv på deg noen sko og spring i skjul nedover mot sjøen til en "nakk" som ligger 50-60 meter fra vika.

4. Ål deg frem på kanten og skyt en stokkand.

5. Prøv å få tak i den uten å bli alt for våt :)

 

Punkt 3 og 4 kan også byttes ut med "Skyt fra kjøkkenvinduet", men det var lite populært i heimen.. I tillegg så er a-max'en jeg bruker ganske brutal så kula bør plasseres godt unna brystfiletene. Da er det en fordel å skyte på kortere hold enn 150 meter.

Link to comment
Share on other sites

Fikk litt dreis på stokkandjakta i fjor. Prosedyre som følger:

 

1.Ha et våken blikk mot vika vi pleier å bade i om sommeren som ligger 150 meter fra huset.

2.Når fugl eller mystiske krusninger blir observert, ta fram kikkert og få bekreftelse på at det er stokkand.

3.Spring fort som f... ut til våpenskapet og plukk fram 223'en. Hiv på deg noen sko og spring i skjul nedover mot sjøen til en "nakk" som ligger 50-60 meter fra vika.

4. Ål deg frem på kanten og skyt en stokkand.

5. Prøv å få tak i den uten å bli alt for våt :)

 

Punkt 3 og 4 kan også byttes ut med "Skyt fra kjøkkenvinduet", men det var lite populært i heimen.. I tillegg så er a-max'en jeg bruker ganske brutal så kula bør plasseres godt unna brystfiletene. Da er det en fordel å skyte på kortere hold enn 150 meter.

 

kjent medisin dette :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er en fersk andejeger sjæl. men har fått skutt 5 ender de siste 2 ukene. har funnet en sump område hvor jeg legger ut lokkeendende( helst noen som ser ut som de spiser) deretter etter jeg meg i god posisjon selfølgelig kamuflert. så bruker jeg lokkelyden fra NJFF appen med en høyttaler. funker veldig bra. hos meg kommer de på flokker mellom3 og 6 ender som lander rett foran meg. har også kjøpt vadebukse så jeg bare vader ut å henter dem. det morsomme er at selv om du har skremt dem bort en gang kommer de veldig fort tilbake på lokk. opptil flere ganger selv om man har skutt ned en

Link to comment
Share on other sites

Tok en times tur med kajakken på et lite vann her i går. Så ei and når jeg la ut å padlet bort i sivet hvor jeg så den holdt til. Etter litt romstering der flakset den opp på 7-8m hold. Utrolig hvor nærme man kommer på denne måten kontra det å gå på land! Nå henger den til mørning. Artig jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...