Jump to content

Hjelp til ettersøkshund


Jeger65

Recommended Posts

Jeg står på trappa for å få meg en ny hund nå, har nå en dachs som jeg brukerm

Er med i ettersøksringen for viltnemnda her, men det begunner å bli litt lite hunder so er godkjente her. Jeg har også hatt Engelsk Springer og var godt fornøyd med den,men jeg synes det ble litt for mye pels på disse.Har litt lyst på en større hund enn dachs.

Har lurt på Bayersk eller Wachtelhund.Driver med elg,hjort og rådyrjakt.

Har drevet med ettersøk i mange år, men vil nå utvide det mer så igjen hvilken hund skal jeg velge? ps har litt allergi i huset så det må være en hund som kan stå litt i en hundegård å ikke bare ligge inne.Ja den kommer inn også.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert norsk svart elghund?

Den kan du ha både ute og inne. Pelsen er glatt og god i snø, slik at det ikkje heng snøklumpar i den. Det er ein roleg og varm hund som likar kos, stille og samstundes kan den sitja saman med deg på post i kulden utan å bli frostig med piping som følgje.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg støtter forslaget om svarthund her.

 

Ikke utelukkende fordi jeg har to av sorten og er storfornøyd med dem på alle måter, men fordi en Wachtel gjerne har pels i samme klasse som en Engelsk Springer her oppe i norsk klima, og den stakkars Bayerske nesten ikke har pels i det hele tatt og nærmest må holdes inne og kles på før man skal ut på oppdrag...

 

En annen ting er at de Bayerske er omtrent like tung materie å dressere som en Basset og man får veldig mye "gratis" på det området med en svarthund.

 

Kan legge til at yngstemann her fyllte 1 år i begynnelsen av sin første elgjakt i år, han var måtelig interessert i jakt og elgspor den første uken, tok spor den andre uken og fikk gå på et par elgfall, deretter tok det av og forrige helg sporet han skutt hjort fra post og frem til fallet.

I dag går han omtrent som jeg forventer av en svarthund, med både øyne, ører og nese som arbeidsredskap. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde nå tenkt meg en som jeg kunne bruke som støtende/kortdriver. så innlegget mitt ble nok litt feil.Men en Tysker kunne jo ha vært noe, jeg har hatt en slik en før og den var veldig stri. Den var preget på hi så det kan jo være derfor.

Ettersøkene er nesten alltid på rådyr når vi er ute for viltnemnda ved påkjørsler.

Men takk for svarene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeger65 skrev:

Hadde nå tenkt meg en som jeg kunne bruke som støtende/kortdriver

 

2 raser det kan være verdt å se nærmere på:

 

Vorsteh

Tradisjonell alroundhund for jegere på kontinentet. Er også betydeligt mer brukt som ettersøkshund og støtende hund i våre naboland.

 

Labrador

Dette ville vært mitt førstevalg dersom jeg skulle hatt en ren ettersøkshund. Lette hunder å jobbe med. Fokusert på arbeidsoppgaver og et rolig gemytt. Selvsagt ingen problem å bruke som støtende hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe erfaring med rasen, men aldri eid en, for å si det slik (men på SL var det flere som hadde Dachsbracke, vet ikke om de er medlemmer her og kan informerer bedre) Ta kontakt med klubben og avlsrådet er mitt råd. Det er ikke mange kull i året fra denne rasen i Norge, men jeg vet det er ett nå. Jeg henter valp i januar, da typen passer meg godt til det jeg jakter i Norge. En sterk, robust allroundhund, med kort lostid opp mot en time, som jeg ser som en fordel (til hare, rev, rådyr og hjort) og som i tillegg har meget gode ettersøksegenskaper. Den er en rolig familiehund også der hvor det er barn i bildet. Er den som en Bayersk Viltsporhund, som jeg har, så minner den mye om en fuglehund å omgås med. Utrolig tillitsfull, god på kontakt og lett å lære i sammens med. Ingen hund som egner seg i en hundegård i flere døgn. Heller ingen hund for de harde og strenge dressurtimer. Stedig kontakt er avgjørende for å bygge de avgjørende båndene. Typen ble ellers blandet i sin tid med Hannoveransk Viltsporhund, som er den noe tyngre viltsporhunden, for å danne den lettere rasen Bayersk Viltsporhund. Brackene finnes det ellers flere av i mellemeuropa, langbeinte som kortbeinte og brukes som jagende/drivende til alt av hårvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...