Jump to content

Tips til rifle kjøp, anbefaling


mnp

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på jakt etter min første rifle og av den grunn skriver jeg her for å håpe få noen råd/anbefaling. Har lest litt på forumet her og ellers på nettet. Sitt en del på forskjellige merker. Personlig har jeg sitt mest på Tikka t3 lite stainless og føler meg mest "trygg"/gira på å kjøpe dette. Ettersom jeg ikke har noen å jakte med i starten vil nok bruken av rifle bli med på bane og evnt småvilt. Derfor har jeg sitt for meg 6,5x55 kal. Ønsker allikevel å kjøpe en bra pakke innen rimelige økonomiske grenser. Slik at jeg kan ha våpenet i mange, mange år fremover.

 

Disse er noen jeg har sitt på og ønsker feedback eller noe form for tilbake meldinger om og tanker rundt disse pakkene/våpene.

1. Tikka t3 lite stainless med burris x four 3-12x56 m/lys. PRIS 17.190,- Leveres med stålmontasje og reim (Samme pakke bare uten rustfritt løp til 15.690,-)

2. http://www.jaktdepotet.no/riflepakker/t ... c-45-pakke

3. Sabatti mod 90 Meopta Meostar Rlr, 3-12 x 56 m/lys, i Leupold stålmont. PRIS 17895,-

4. Evnt kjøpe kun våpenet og Burris x four 3-12x56 m/lys til 6500,- http://www.abcfritid.no/produkt/sabatti-mod-90-links

 

Har også 2 til, men synes det blir litt i det dyreste laget.

1. Tikka t3x stainless ferdig gjenget med burris x four 3-12x56 m/lys. PRIS 20.990,-

2. http://www.abcfritid.no/produkt/sabatti ... 1r-3-12x56

 

Vil dere si det har noe for seg å investere i rustfritt elle ei? Litt annet prisbilde med for eksempel Tikka t3 lite, 17.190 og 15.690.

 

Takker og setter pris på tilbake melding. :)

Link to comment
Share on other sites

Om det er "verd det" å betale de ekstra kronene for å få stainless blir egentlig opp til en hver å vurdere.

Jeg skulle ha Tikka T3 i svart stål, men fikk feillevert og fikk Stainless til samme pris.

Da var jeg fornøyd, men hadde neppe betalt mere for å få det.

For alt stål ruster! Og det er jo kos å pusse våpen uansett.

Skal du være dager og uker på jakt i variert vær uten sjans for god puss er kanskje rustfri smart.

For de fleste andre tenker jeg det kommer til smak og behag.

 

Når det gjelder pakken du vurderer har jeg vært der selg.

Mitt valg ble Tikka T3, som sagt:

Aldri angra, hadde gjort det samme igjen!

Er litt mer usikker på kikkerten, Burris X four.

Var en test på dette i et jaktblad hvor denne pakka rett og slett fikk litt slett karakter.

Rifla var veldig bra, men kikkerten dro ned var konklusjonen der.

Men sammenligna med f.eks Nikkoen vil du nok bli mer fornøyd med en Burris.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tikka og Sabatti er begge gode rifler. Du blir nok fornøyd med funksjon og presisjon uansett hvilke du velger. Stainless(rust mindre) ikke rustfritt som mange sier ruster også, så uansett må du pusse om du er ute i drittvær. Ville kjøpt blånert pga lavere pris, men det er meg da.

 

Så til valget så finn forhandler som har begge våpen og se/ta på og føl hva du syns. Velg den DU liker best.

 

6,5x55 er helt greit kaliber, lite rekyl, lav pris på kjøpeammo, presis og duger til alt av norges viltarter.

 

Kikkertsikte: så ikke velg det største beistet du finner. Topptung rifle er ikke godt å skyte med :| 3-12x50 duger hvis du ikke skal jakte i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Hugs at du på jakt skal bære rifla di 99,8 prosent av tida. Og skyte 0,2 prosent. Kikkertane du ser på er begge tunge, godt over seks hekto begge. Sabatti 90 er også relativ tung, sjølv med synt-stokk. Med stålmontasjer har du bikka fire kilo allereie FØR du har satt på reim, evt demper, evt tofot. Du sparer nesten 300 gram ved å velge tikkaen, og det er nesten vekta på demparen, det.

 

Det høyrest kanskje ikkje så mykje ut, men tru meg: Du merker godt forskjellen på ein 3,5-kilosrigg og ein på 4,3 i løpet av ein dag på fjellet eller på eit jag i den bratte hjortelia...

Link to comment
Share on other sites

Enig i det at lette våpen er best om du skal gå og bære den mye, men det er mye lettere å lære seg å skyte godt med ei rifle som ikke slår deg i hjel også :wink: Pluss det er mye vanskligere å skyte presist med ei lett rifle kontra ei litt tyngere ei.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode tips fra alle, setter veldig pris på dette. Blir nok til at jeg velger Tikka t3 lite da jeg har holdt dette og synes det føles godt i armene. Hvorfor jeg tenker akkurat på Burris 3-12x56 er vel bare fordi jeg har sitt en del forhandlere bruker de i pakkeløsningene sine. Har derfor tatt det i et utgangspunkt. Men jeg kan tenke meg det ikke er så kjekt med topptung rifle. Kom over denne linken http://riflekikkert.no/burris/fourx/3-12x56

"Høy score på mye her, dette må jo bare være bra til den prisen" var første tanken :P

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt rigg. Da har andre tatt tapet for deg. Kjøp kvalitetsoptikk først som sist. Brukt børse, brukt kikkertsikte. Har skrevet det før i lignende tråd, og vil skrive det neste gang også.

Grunn: Det ligger uhyggelig mye bra våpen på finn til mye bedre priser enn det du må ut med nytt.

Ang. Burris: Sorry. Jeg har kikket gjennom en 3-12X56, og synes det var skralle saker.

6,5 med demper er god knall!

Link to comment
Share on other sites

Støtter gordonsetter81 i at steyr mannlicher til den prisen er et kjempekjøp, har også ei selv i 222rem. Knallgod presisjon i de der. Ellers synes jeg også blaser r93 er et godt våpen, kompakt og presis den også. Så er det bare å kjøpe til løp om du vil ha flere kaliber :winke1:

Som tidliger sagt her så finnes det mye bra brukte våpen på finn.no, og mange av de er heller ikke så mye brukt, så der kan du få mye for pengene kontra å kjøpe nytt. Legg heller pengene i en skikkelig kikkert det tror jeg ikke du angrer på. Jeg for min del har vel kjøpt ei hagle ny, resten av våpnene er kjøpt brukt og fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...