Jump to content

Nybegynner spm.


borgs

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal lade Nosler CC 155 i 30-06 og har lada opp en ladestige på 43,44,45,46grs VV N150. Jeg brukte ladedate fra VV og tok utgangspunkt i Lapua scenar 155 som jeg har forstått er ganske lik?(http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... field.html). Men etterpå fant jeg ladedata fra Nosler med VV N150 krutt og der anbefaler de en del mere enn det jeg har startet med(http://www.nosler.com/nosler-load-data/ ... ringfield/). Så da ble jeg usikker og lurer på om jeg skal forkaste den ladestigen jeg har lagd og begynne på nytt. Noen som har synspunkter/erfaringer og dele?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok startet litt lavt, men det gjør ikke noe. Lader heller presisjon enn fart likevel :wink: Bruker 47,5grs til den kula selv i mitt våpen. Der var presisjonen god og hastigheten er helt grei til å lage hull i papp.

 

Bruk de patronene å se hva du finner ut. Er du ikke fornøyd lad med mere krutt videre og se resultatet du får da.

Link to comment
Share on other sites

Har 82,5mm patronlengde. På mine ladninger.

 

Kjør på med de du har ladet du. Skal ikke være farlig, men forvent litt sot på hylse. Hetter som kan slå litt ut om du har nye hylser eller presset de litt mye.

 

Kom gjerne med tilbake meldinger når du har testet de ut :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har akkurat testet samme kule i 30-06, men prøvde ut N140 for å se hvordan det fungerte på lette kuler i 30-06. Endte opp med 49.5 grains med N140; Col 83mm; 820 m/s. Helt grei presisjon. Litt uvant med så lav fyllingsgrad, da jeg alltid har brukt N160 i 30-06. Men N140 flyter mye bedre i krutt målet...

VV oppgir data med Lapua hylser, mens Nosler oppgir med Nosler hylser. Det er forskjell på hvor tykt gods de bruker ved produksjon av hylser, dermed også hvor mye krutt man kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...