Jump to content

Hard tre til knivskaft


TonnyS

Recommended Posts

Har vert litt heldig i det siste og kommet over noen planker av hardtre.

Bubinga som var til overs etter restureringen fra ss norway for 40 årsiden

Og noe bongassi eller red ironwood som kommer fra et helikopter dekk i nordsjøen.

 

Så lurte på hvordan dette er til knivskaft, noe som har erfaringer med disse tresortene fra før?

Link to comment
Share on other sites

Uten erfaring med nevnte tresorter, vil jeg tro at de vil fungere greit. Har laget noen kniver til eget, og nære venners bruk opp gjennom årene.

Er det noe liv i planken ? Som knivmaker ønsker man ofte litt fargespill, kontraster, og "drama" i skaftet.

Mye kan nok avgjøres av hvordan man kutter emnet.

Link to comment
Share on other sites

Bubingaen er det litt liv i, men bongassi'en er jeg litt usikker på, er en del maling og dritt på de ennå, har de i 2"4" plank så tror det er ganske rette lingjer på de, men må neste se når malingen er pusset bort

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er om å gjøre og finne hardbrukstre til skaft ville jeg valgt blackwood (grenadill). Mere slitesterkt skaftemateriale i tre skal du lete lenge etter. Det er hardt som ibenholt, men sprekker ikke i motsetning til ibenholt. Med andre ord er det også utrolig seigt. Mønsteret er veldig diskré. På avstand er det kjedelig, men nært ser man et "tredimensjonalt" mønster i "dybden". Jeg liker det veldig godt. Ulempen med grenadill er at det iriterer luftveiene noe grusomt når man puster inn støvet ved bearbeiding.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...