Jump to content

Treffpunktforandring?


Smergelsmurf

Recommended Posts

Har nettopp hatt mine første turer på banen med min nye R8 prof. i 6.5x55. Har en rekke rifler, men dette er min første systemrifle. Er det virkelig slik at man med original blasermontasje kan ta kan ta kikkerten av løpet og sette den på igjen uten treffpunktforandring?

 

Jeg tenker det er to mulige svar her; Nei, du har ikke praktisk treffpunktforandring. Det vil si +/- noen centimeter på 100 meter og innenfor normal presisjon til norsk jakt.

 

Eller, er det slik at jeg kan forvente hull i hull og skyvelære-presisjon?

 

Har noen testa dette? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Denne kan du ta av og på og treffe akkurat der du traff sist gang. Noen mm avvik kan det nok være, men kommer det av systemet i seg selv eller av skytteren ?

 

Jeg har testa dette på R93 og Mauser M03

 

Kikkert av og på mellom hvert skudd og det resulterte i samme samling som om jeg ikke hadde tatt av kikkerten

Link to comment
Share on other sites

Viss du skulle måtte testskyte på papp kvar gong du har tatt kikkerten av og på, kva er då vitsen med ein hurtigmontasje? Eg har ulike variantar (EAW, Warne quick detach, Leupold QRW og Rechnagel Schwenk) på mine rifler. Aldri treffpunktforandring om du brukar dei rett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...