Jump to content

Gps spørsmål


ctm-4

Recommended Posts

Det kommer litt an på hvordan du ser for deg bruke gps. Jeg bruker den alltid som støtte til orientering på papirkart. Jeg får aldri oversikt nok på den lille gps skjermen til å kunne orientere godt over tid. Derfor har jeg alltid papirkart parallelt med gps. Det fører til at gps stortsett ligger i sekken. Men det er godt trygghet i å ha den der. Skulle man være usikker på hvor man er osv.

 

Så svar på spørsmålet. Kartet holder nok mål, men bruk papirkart samtidig. Lær deg å bruk disse opp mot hverandre så får du en lettere orienteringsoppgave.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Bruken blir vel for det messte og markere løypa du går poster osv,, finne tilbake til post/ bil i tåka

Jeg har samme GPS, men kjenner ikke kartet du nevner. Har de gamle kartene fra Topo i 1:50 000. Men er kartet tilfredstillende detaljert, som papirkart i 1:50 000 er det jo mer enn godt nok.

 

Til spor, markering av plasser, o.l. også for camp/bil, hadde du klart deg med en GPS uten kart. Og det brukte jeg en del år, etter noe episoder med noe plunder på fuglejakt.

 

Tidligere var det kun kart og kompass. Jeg kan bruke dem ganske bra (også krysspeile), men når det er dårlig sikt, er det ikke noe å krysspeile på. Da jeg kjøpte en gps med kartvisning, var det i første rekke for å ha hjelp i dårlig sikt som, tett tåke/snøvær og kraftig regnvær, hvor sikten er få meter. Da er kartmodellen veldig god å ha. Ellers er den mest med som en sikkerhet og det hender jeg markerer interessante punkter, i tilegg til utgangspunktet for turen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...