Jump to content

Redusert ladning til 416 Rigby


SteinarBM

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med reduserte ladninger til 416 Rigby? Jeg har allerede testet «normalladninger» både med 350 og 400 grain kuler, kronografert og testet presisjon på 100 meter. Føler jeg har god kontroll på dette.

 

Konkret ønsker jeg å lade en Speer Hot Core 350 grain kule til noe mellom 2000 og 2200 fps. Som kjent er 416 Rigby hylsa stoooor, og fylles som regel med saktebrennende krutt som Norma MRP/MRP-2 og Vithavouri 160/560/165. Sikkert ikke lurt å redusere veldig mye med så tregt krutt?

 

Etter litt googling kom jeg over denne linken som oppgir ladedata for diverse 400-416 kaliber

 

http://www.chuckhawks.com/reduced_400_loads.htm

 

Relevant ladning til 416 Rigby er 52 grain Accurate 5744 til en 350 grain kule, skal gi ca 2000 fps. Accurate 5744 er vel i nærheten av Norma 200, litt raskere enn Vithavouri 120. Høres dette ut som et greit utgangspunkt? Eventuelle fallgruver? Bør vel bruke noe fyllmasse siden fyllingsgraden her blir ca 50 %?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

IMR Trailboss er veldig vanskelig å få tak i, ifølge Jaktdepotet. De var ikke i stand til å få dette inn med det første. Tin Star fra Vihtavuori ble nevnt som et alternativ... noen som har erfaring med dette kruttet til reduserte rifleladinger?

 

Nå har jeg forøvrig testet en ladning med N140: 68 grs med 2 grs dacron som fyllmasse bak 350 grs Speer Hot Cor. Kronografert til ca 2120 fps, ganske jevne hastigheter. Virker som en grei treningsladning dette her!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...