Jump to content

Lading av 190grn i 300wm.


Standal90

Recommended Posts

Jeg lader med samme krutt, N160 70grs. Men jeg har patronlengde 84mm og bruker 180 grs Barnes TTSX kuler og bruker magnum tennhetter (CCI). Upåklagelig presisjon. Kan det ha noe med kruttmengden å gjøre? Tenker siden vi bruker samme mengde og type men dine kuler er 10grs tyngre..? Tennhetten? Ingen ekspert på området, men tenker det er greit å sammenligne

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg godt forstå. Om en ikke lader patroner med akkurat de komponenter og til den lengde som står i ladetabellen er det påkrevet med kronografering for å vite sånn noenlunde hvor en er i forhold til maks, da utgangshastighet og trykk er to sider av samme sak.

Man kan jo forsåvidt klare å regne seg tilbake til utgangshastighet vha ballistiske tabeller og måling av kulefall på forskjellige avstander om kronograf er utenfor rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen so kan hjelpe meg med ladning till 300wn.

190gr nosler cc, viht N160, ikkje magnum tennhetter og federal (fc) hylse. Max col 89,5mm.

 

Lada opp 10 stk med 69-70gr krutt og 85mm col, fekk ikke noe god samling.

 

jeg har 89.2mm maks og har prøvd både 85.5,86 og 88.7mm. sistnevnte ble singelskudd i min tikka. både 85.5 og 86mm med 73gr n560 eller 80.5gr n570 går som en stråle i min børse. (dette i lette norma hylse) dine Federal hylser er tyngre å må selvfølgelig taes hensyn til med redusering i kruttmengde.

kanskje du skulle prøvd å ladet 89mm oal, 0.5mm friflukt. 70gr n160 burde være "passe" dose i federal hylse. .. så ikke store forskjell i samling i min med 71-75gr n560... tok bare den ladninga med jamnest fart :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen uker siden posting så det er muligens gått i orden, men allikevel.

For ordens skyld; jeg bruker ikke N160, men N165 og MRP i 300 Win Mag.

I min rifle kan jeg også bruke lange patroner. Jeg ladet noen patroner med samme kruttladning med n165og forskjellig patron lengde. Presisjonen varierte ganske mye med forskjellig patronlengde, hastigheten varierte lite. Jeg fant en patronlengde for den kula jeg brukte, som gav svært ok presisjon.

Treningskula mi i 300 WM er 190 gr Nosler CC. Den gir best presisjon med lave hastigheter i min rifle med N165. 2700fps er det jeg oppnår med 61 cm løp. Min rifle gir tydelige trykktegn hvis jeg går særlig over dette med gitt ladning. Jeg ligger altså et stykke unna de 900 m/s som synes å være helt nødvendig for å kunne skyte på hold over 200 m.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...