Jump to content

Elg på viltkamera, foring med epler


Vaquero

Recommended Posts

STORSTUTEN UTEBLIR HVERT ÅR:

 

normal_Elg_2.JPG

 

Jeg bruker å legge ut epler om høsten for å få litt oversikt over hvilke dyr vi har i terrenget rundt egen gård. Jeg har vel inntrykk av at saltsteiner dokumenterer flere individer enn en eplehaug.

normal_Elg_3.JPG

 

Jeg har i alle tider fått samme ku med kalv, en og annen 1 1/2 åring har slengt seg med. Siden jeg har MMS-kamera som sender bilder til min mob.tlf. må jeg faktisk kutte ut kontantkortet for ikke å bli bøsset ned av MMS bilder uten interesse, eller holdt våken om natten av en jamrende telefon. Det kan koste å få 200 bilder på en uke.

 

normal_Elg_1.JPG

 

Med epler som lokkemat har jeg kun fått en stut på kamera de siste tre årene. Denne stuten så vi aldri før eller siden. Vårt terreng (grunneierlag) har ca.22.000 mål.

Stammen har sunket kraftig de siste årene, en periode hadde vi 24 dyr på kvoten. De siste årene har vil ligget på ca.5 dyr. Vi ser stadig ku med kalv hvert år og gjennom sommeren. Hvert år har jeg ku med kalv på mine poster. Den store gåten er, hvor blir det av alle kalvene etter 1 1/2 år. :roll:???

 

Ku med kalv og andre ungdyr har en tendens til større toleranse med å være nærmere folk og bygninger. Mitt sted er ikke fastboende og ligger uten for trafikk fra folk og biler, flere kilometer unna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...