Jump to content

7mm rem mag i tikka t3


Tommen

Recommended Posts

Hei, prøvde å måle max col med 160grs accubond, 150grs ttsx og 162grs hornady match i tikka t3. De lå fra 86,5 til 87,5mm. Men magasinet tar max 85mm. Hvordan ville dere ladet disse gitt at en skal bruke magasin? Disse er ladet med 68grs mrp, ifølge ladeboken er det for mye men quickload og andre kilder tilsier at det er innafor.

Hilsen fersk hjemmelader.

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1. Kun bruk ladedata fra pålitlige kilder. ref ladetabeller fra ladebøker og manualer. Start alltid med minimumslading og arbeid deg oppover. Det som er max lading i ett våpen betyr ikke at det er max lading i ditt våpen. Den kan være 1-2 grs mindre!!!

2. QL er veiledende/villedende og skal kun brukes og knapt nok det av erfarne hjemmeladere til utvikling av ladinger.

3. Hvis magasinet ikke tar lengre patroner en 85mm så må du sette kula dypere. Om ladingen må reduseres ihht spiller ingen rolle. Viltet er like dødt om du taper 30-50m/s.

4. Gjentar: IKKE START MED MAX LADING NÅR DU UTVIKLER EN PATRON TIL DITT VÅPEN!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne ladningen er startladningen din, det vil si at du ikke har skutt lavere ladninger før, målt hastighet og hylseekspansjon og gjort vurderinger av trykket så er den for høy. I min 7mm RM er 68gr MRP absolutt maksladning med 160gr kuler, og min rifle gir veldig lavt trykk sammenlignet med det som er vanlig (slitt pipe/lang friflukt). Det er store forskjeller fra rifle til rifle i 7mmRM,men jeg ville definitivt startet 5-6 grains lavere om du ikke har mye erfaring med den aktuelle rifla.

 

Quickload inneholder ikke trykkskutte data, det er et program som beregner (les: antyder) trykk. I virkeligheten stemmer det bare sånn ca. Du nevner "andre kilder", hva er det?

 

Patronlengden må du tilpasse magasinet, 2-3 mm friflukt er ikke noen krise.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Enig med de andre her. Hvis du er fersk hjemmelader som du sier, så skal du ikke bruke Quickload eller "andre kilder". Det er veldig mange parametre som skal være riktig før QL nærmer seg fasiten.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Med 160 Nosler accubond og 68 grs MRP og pl 85mm lyser min Ql opp rød med SAAMI spec.

Jeg har Tikka T3 i 7mm RM og lader denne til 66 grs MRP/RP15 med Nosler accubond 160gr.

Lader alle mine patroner til denne og en T3 i 300 win mag til max col 84,5mm.Min T3 i 300 winmag har Bolthorn stokk og et magasin som tar patroner over 90mm men magisin hullet i T3 er 85mm så lengre col vil ikke mate opp.

Link to comment
Share on other sites

Begynte med en ladestige fra 64 grs mrp og ladet opp i flere steg uten tegn på hylsene, tennhettene eller tunge hevarmsløft, ladedataene fant jeg på robsoft, kule og kruttprodusenter og etter å ha spurt andre hjemmeladere som bruker samme ladning. Iflg quickload lå 68grs mrp rett under max med 84,5mm coal men de hylsene jeg bruker. Deerkiller, mener du at jeg kan komme opp i mindre friflukt hvis jeg hadde hatt et underbeslag som kunne tatt f.eks aics magasiner?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller, mener du at jeg kan komme opp i mindre friflukt hvis jeg hadde hatt et underbeslag som kunne tatt f.eks aics magasiner?

 

 

Nei ,det er total lengda på patrona som blir likedann.Det er med lengre magasin på GRS Bolthorn stokken ,men hullet i bunnen av kassa slipper ikke opp patroner over 85mm uten maskinering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...