Jump to content

Kunst fiber VS dunsove pose


Joggen

Recommended Posts

Ska bytte ut min gode Ajungilaq Igloo sove pose mot en ny. Skal kjøpe en 3 sesongers pose, for det blir ikke noe -20 overnattinger ut likevel på meg. Har sett på div poser, men lurer på om jeg skal kjøpe dun eller kunstfiber. Har ikke noe erfaring med dunposer, men de ser lette og gode ut. Ser ei sportskjede har tilbud på en 3 sesongs Helsport Sarek nå. Er dun noe å stase på eller bør jeg gå for en igloo lingnede pose i kunstfiber?.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med soveposen du refererer til, men på et generelt grunnlag er dun

overlegen når det kommer til varme/vekt-forholdet.

 

Eneste feltet en syntetisk sovepose isolerer bedre enn dun er når de begge er våte.

Våt dun er ubrukelig, mens en syntetisk sovepose fortsatt vil isolere.

 

Jeg overnatter mest i hengekøy, og bruker derfor en "top quilt", altså en sovepose uten rygg.

Den fungerer dog vel så bra på bakken, de gangene jeg sover i telt. Prinsippet med en top quilt er enkelt - komprimert dun har ingen isolasjonevne, så den delen av soveposen som er mellom deg og liggeunderlaget er bortkastet vekt man drar på.

 

Min 3-sesons quilt veier ca 500g, og har med et godt liggeunderlag tatt meg til -5 grader uten problemer.

http://www.hammockgear.com/burrow-20/

 

Uansett - noe å tenke på hvis du vil spare enda litt vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...