Jump to content

Førstegangsjeger søker gode råd til rådyrjakt


Kamigawa

Recommended Posts

Hei :)

Jeg har fryktelig lyst til å komme i gang med rådyrjakt. Jeg har mye skyteerfaring, men INGEN jakterfaring. Planen er å jakte med .223 på kort hold, men jeg har også hagle jeg kan bruke til formålet.

Hvordan bør jeg gå frem? Hva er typiske fallgruver? Hva slags ammunisjon bør jeg bruke?

 

ALLE tips tas imot med glede :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal snikjakte må du gå mot vinden. Du må gå sakte og stoppe ofte.Rådyr går inn i tette busker og kratt når du kommer. Der står de å lytter og lukter helt til du har passert. Så prøver de å komme rundt deg slik at de får vinden av deg. Får de det fyker de rett opp nærmeste bakke. Sett at du følger spor i nedoverbakke mot et tett eller kupert terreng skal du være veldig forsiktig med å bli med ned i det. Rådyra runder deg ofte nedi terrenget og drar opp der du kom fra. Løsningen er stopp å vent dersom du er alene.Inne i kratt har du ikke sjangs. Venter du lenge nokk og er helt i ro tusler de ofte rolig ut på sidene eller opp igjen(mot vinden). Går du sammen med noen går den personen ned i krattet og du venter utenfor. Hær må du passe på skyteretningen!! Da tror de faren har passert og går videre med vinden og helst oppåver. Dersom du har sett rådyret og det har sett deg stopper du opp og sikter. Ofte kan de stoppe for å se skikkelig hva du er og om du er farlig. Derfor er det lurt å gå fra tre til tre slik at du hele tiden har anlegg tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...