Jump to content

Sako vs Browning


pipestilken

Recommended Posts

Veldig fornøyd med min x-bolt i 308. Mange løsninger jeg liker godt. plassering av sikring,lett billig å relativt lydløst magasin om man ønsker å ha ett fullada magasin lett tilgjengelig i lomma, bra avtrekk...

Men om jeg måtte velge noe annet enn Browning hadde det helt klart blitt en sako 85

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Finnlight i .308.

 

Har X-bolt og er veldig fornøyd med den, men den føles ikke akkurat som "en million dollar". Lett, hendig, gode grep og veldig presis, men jeg klarer liksom ikke helt legge vekk tanken på at den gamle Sako AII'en jeg også har, fra 1980, føles som et bedre våpen... Om 85 er minst like god som AII, er jeg ikke i tvil.

 

Ville nok klådd på begge to før jeg bestemte meg, men på papiret ville jeg valgt Finnlight, om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sako 85 Finnlight 308win og Browning X-Bolt Varmint Stalker 308win.

 

Jeg har skutt mye med begge, i alt slags vær, på forskjellig type jakt. Alt fra jaktfelt, til rev, rådyr og hjort blir de brukt til. Browning X-Bolten min er tyngre og har mye lengre løp enn Nordic Light versjonen. Så da stiller de foreslåtte riflene av TS ganske likt. Når det gjelder Sako 85 Finnlight er det en veldig god rifle, lett, presis, de fleste vil like den. Hva som er negativt med den, må være sikringen, liker mye bedre sikringen på Browningen. Med min Browning X-Bolt kan jeg ikke komme på så mange negative ting, min versjon er i stål, så den krever mye puss, stell og vedlikehold, noen nevner avtrekket, men det samme kan også sies om avtrekket på Finnlighten. Skal det høre helt topp, bør man nok skifte/endre for begge riflene. Når det er sagt, er det fullt ut fungerende og ikke direkte dårlig i den forstand. Rifler som det meste annet av jaktutstyr, knytter det seg følelser til, personlige følelser. De er ofte og ikke alltid direkte relatert til hvor bra og dårlig et produkt er. Hva skal til for at en rifle er bedre enn en annen? Det mest åpenbare er nok presisjon, mellom disse to riflene skal det normalt skille svært lite på presisjon. Det skal egentlig ikke være noe særlig som favoriserer den ene eller den andre, til å finne ut det, kreves det å komme seg ut på banen og skyte med mange typer forskjellig ammunisjon for å kunne konkludere. Det koker ned til hva man skyter best med, hva man liker best, øyet er en stor begjærer! Om jeg måtte velge mellom en av dem...ville jeg brukt litt tid til å tenke, det fordi jeg kjenner dem begge veldig godt. Når det gjelder valg av kaliber, med så korte løp, ville jeg valgt kaliber 308win, uten forbehold. Det er nok litt prisforskjell på disse, Sakoen blir normalt kjørt bra rabattert vår/sommer fra Schou sine forhandlere, hvordan Nordskog priser Browning vet jeg ikke.

Konklusjonen er at jeg tenker at på skytebanen vil det være små ubetydelige forskjeller, begge går godt, det handler om pris, hva en selv liker, ikke at den ene er så god og den andre så dårlig, for det er ikke tilfelle. Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...