Jump to content

Usikker 12,7x61 hva?


Vaquero

Recommended Posts

normal_12%2C7x61_a.JPG

normal_12%2C7x61_b.JPG

Jeg har aldri sett denne kula hos andre patroner.

normal_12%2C7x61_c.JPG

normal_12%2C7x61_d.JPG

Hvor nærme er jeg svaret på denne?

Jeg har lenge vært litt usikker på denne, den ser ikke hjemmesnekret ut. Kula er spesiell med en kobberkjerne.

Hylsebunnen er som man ser umerket, hetta ser heller ikke ut til å være satt inn av en hjemmelader.

Jeg får ikke målene til å gå helt opp mot eksemplet jeg viser på første bilde, men det gjør ikke mye annet heller på hundredelene.

Link to comment
Share on other sites

Du har en patron som var brukt til bla. Reinsjakt i Norge. Det var ikke tilatt å bruke mindre kaliber enn 12mm etter jaktloven i 1908.

Det var mest brukt Remington rifler i 12mm, men Pedersen Våpenlager importerte Winchester våpen på den tiden, og derfor finnes det en del Winchester HiWall rifler her i landet. Alle dem jeg har sett har vert stemplet med kaliber .50EX som er .50-100 express. Den har en hylse som er 2,5" = 64mm.

Jeg har sett flere orginalpatroner som hadde kobber plugg i spissen. Dette var for å få en bedre ekspansjon. Kula veier ca 330gr.

Link to comment
Share on other sites

Det Hans Torslett skriver kan forklare hvorfor en slik ukurant patron har funnet veien til Norge. Stemmer dette så øker eiergleden og historieverdien på denne patronen for min egen del. Den har inntil nå hatt en anonym plass i samlerskapet, nå går tankene tilbake til vidda for over hundre år siden, morsomt, takk for et interessant svar :D

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk morsom den annonsen Veidinn!

normal__50EX.JPG

Nå er det vel bestemt at det er denne patronen vi snakker om. Det interessante i annonsen her er at det anbefales .401 Winchester for elg og automatrifle. Patronen .401 Win. ble introdusert i 1910 til Winchester mod.10, patronen her har vi omtalt mer om i en annen tråd med andre mindre slektninger/kaliber for automatrifler fra denne tidsepoken.

Det var tider det, de var nok mer lettskutt den gangen, elgen :? Uansett, de brukte det beste og det nyeste den gangen også. Det var nok noen afrikapatroner den gangen også som egnet seg bedre, men da ble det ikke billige Remingtongeværer for norske lommebøker i alminnelighet.

normal__50_EX_a.JPG

Fra venstre: .401 Win. og .50 Winchester Express, .308 Win. for sammenligning og dagsaktuelt for samme vilt i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...