Jump to content

Hva er best av Norma eller Lapuahylser?


BlaserSako

Recommended Posts

Hei.

Jeg starter med ett nytt kaliber, 6,5X55, og har planer om ¨å skyte mye. Skal derfor begynne å lade selv, og kjøper nå ammunisjon for å få gode hylser å lade på.

Har tenkt å kjøpe 1 000,- gode patroner, for å ha et godt lager som utgangspunkt. Regner med å betale 8 - 9 kroner pr stk for disse, 7 grams kuler.

 

Har planer om å kjøpe et ladesett til ca. 5 200,- + ultralyd hylsevasker. Har micrometer.

 

Er det korrekt at jeg kan halspresse dem noen ganger og følge med på hylse og halslengde og antall ganger de er brukt. Trenger ikke helpresse så lenge de brukes i samme våpen og repetering går glatt og uten bruk av makt?

 

Nybegynner på lading.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynner på lading.

 

Les ladeboken og gjerne 2-3 ladebøker til før du starter :wink:

 

Norma og Lapua er begge gode merker når det kommer til hylser. Men tør å påstå at Lapua lager litt bedre hylser. Benkeskyttermiljøet i USA sier at begge deler er gode, men får de tak i Lapua kjøper de det over Norma så det sier sitt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takker for bra svar. Hadde fått info/inntrykk av at Lapua var hakket bedre enn Norma. Satser på L.

 

Leste ladeboken to ganger- og tenkte at dette var for farlig. Etter tredje gangs lesing tenker jeg at dette kan jeg greie trygt. Ikke noe slurv eller usikkerhet, aldri!

Hvordan avslutter man en tråd?

 

PS. Kan legge til Tikka T3 Lite Adjustible i samlingen :-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe husker selv jeg var livredd da de første 50 skuddene med hjemmeladet ble tatt med til banen. Men alt gikk bra og jeg er fortsatt i livet med alle ting på plass :wink: Lykketil som hjemmelader. Og gratulerer med fin rifle.

 

Tråder avsluttes ved å ikke skrive i de mere :wink: Men ofte kommer det svar lenge etter trådstarter har fått svarene han søkte :D

Link to comment
Share on other sites

Norma/Lapu hylser ? Har alltid brukt Norma hylser til alle caliber, så kom jeg over endel Lapua i 30-06. Nå bruker jeg 30-06-hylser i mitt 8mm-06 løp , og kjørte bare på, lykkelig over å ha fått gode hylser. Stor var skuffelsen da første patron skulle i løpet, der sa det stopp gitt. Og et hel.... prakk for å få ut patronen. Gransking og spekulasjoner, måling og mer tankevirksomhet. Kula er Woodleigh 250 grs RN, og har kamret fin tidligere. Resultatet fant jeg. Trangt kammer og Lapua hylser som er tiendel tykkere i veggen. Lapuahylsene brukes nå i 270Win, hvor de funker fint. Hadde funnet det ut ved veiing også, om en hadde hatt omdreininger innenfor hjernebarken. Men Lapua har bra hylser. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...