Jump to content

må jeg kjøpe våpen skap før jeg kan søke om 5,5mm og strørre


rbuzd

Recommended Posts

ja, det må du... [edit]Krav om kvittering på søknad kan ikke hjemles i lov[/edit]

 

Her er loven:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Her er info fra politiet:

https://www.politi.no/tjenester/vapen/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Her er alt du trenger å vite om søknadsprosessen:

viewtopic.php?f=8&t=32871&start=640

 

"§ 23.Erverv av luft- og fjærvåpen

Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 10 annet og tredje ledd.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

Tillatelse som nevnt i annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller de krav som er nevnt i § 10 første til tredje ledd. Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet."

 

"§ 10.Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

Dispenserer en politimester fra aldersgrensebestemmelsene i et tilfelle hvor skytevåpen eller våpendel er ervervet ved arv, jf. våpenloven § 7 fjerde ledd fjerde punktum, bør det vanligvis settes som vilkår at en annen person tar hånd om våpenet og oppbevarer det som om det var hans eget til arvingen når aldersgrensen. Er ingen annen person, som oppfyller vilkårene for selv å få våpenkort, villig til dette, skal våpenet deponeres hos politiet. Unnlater arvingen å hente våpen eller våpendel som er deponert hos politiet, etter at han har nådd aldersgrensen, og har fått skriftlig anmodning fra politiet om dette, kan politiet selge våpenet eller våpendelen for eierens regning.

Dispenserer politimesteren ikke fra aldersgrensen, kan arvingen (boet) innen tre måneder overdra våpenet eller våpendelen til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet eller våpendelen for arvingens regning etter de samme bestemmelser som gjelder for innleverte våpen, jf. våpenloven § 10 tredje ledd."

 

Og siden luftvåpen ikke er lovlig å benytte på jakt, så holder det ikke med jegerprøven. Her må aktivt medlemsskap i minst 6 måneder i skytterklubb være dokumentert (iallefall slik jeg leser loven) [edit]Det er ikke behov for medlemsskap i skytterklubb[/edit]

 

"§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det."

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du ikke ha kjøpt skapet før du søker, men du plikter å oppbevare våpenet i godkjent skap. Det vil si at siste frist for å anskaffe skapet er når du henter våpenet. Noen politidistrikt krever at du dokumenterer at du har skap f. eks. ved å legge ved kopi av kvittering, men dette har de strengt tatt ikke hjemmel for så lenge du krysser av i søknaden for at du oppbevarer våpenet på forskriftsmessig måte.

Link to comment
Share on other sites

ja, det må du...

 

Nei. Men skapet må vere i hus seinast samtidig med våpenet.

 

Og siden luftvåpen ikke er lovlig å benytte på jakt, så holder det ikke med jegerprøven. Her må aktivt medlemsskap i minst 6 måneder i skytterklubb være dokumentert (iallefall slik jeg leser loven)

 

Då må du lese det du sjølv posta ;)

 

Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet.
Link to comment
Share on other sites

ja, det må du...

 

Nei. Men skapet må vere i hus seinast samtidig med våpenet.

 

Og siden luftvåpen ikke er lovlig å benytte på jakt, så holder det ikke med jegerprøven. Her må aktivt medlemsskap i minst 6 måneder i skytterklubb være dokumentert (iallefall slik jeg leser loven)

 

Då må du lese det du sjølv posta ;)

 

Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet.

 

1. I mitt distrikt kreves kvittering på godkjent våpenskap med på søknaden.

 

2. Jeg leser at det gjelder luft/fjær under 4.5mm, men jeg kan godt lese det en gang til ;)

(hvorfor skal da "grove" luftvåpen være søknadspliktig? - hvis det ikke er behov for å uttdype bruk...)

Link to comment
Share on other sites

1. I mitt distrikt kreves kvittering på godkjent våpenskap med på søknaden.
Se mitt innlegg over. Neste gang du søker, be dem vise til lovhjemmel for å kreve dette.
2. Jeg leser at det gjelder luft/fjær under 4.5mm, men jeg kan godt lese det en gang til ;)

(hvorfor skal da "grove" luftvåpen være søknadspliktig? - hvis det ikke er behov for å uttdype bruk...)

Det bør du nok lese en gang til, ja. Du får innvilget ghrovkalibret luftvåpen som en ren formalitet, f.eks. ved å oppgi øvelsesskyting som IKKE i utgangspunktet er et legitimt behov for våpen. Litt spekulasjon fra min side: De er sannsynligvis registreringspliktige fordi en eller annen byråkrat formulerte teksten uten å vite hva han/hun skrev om, og deretter ble det vedtatt av andre som heller ikke visste noe om det. Og det så for dem bra ut på papiret.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...