Jump to content

En nybegynners guide til jakt, skyting og moro


Langrenn

Recommended Posts

hei har tenkt å ta opp skytingen igjen etter en relativt lang jakt pause men har litt vegring for å komme meg ut, har ikke skutt så mye sivilt, mest i forsen og litt med bestefar da jeg var yngre, så tenkte jeg skulle skaffe meg en 22 for å lette litt på trykket og få billig mengdetrening noen som har tips? har sett litt på en ruger 10/22 men de er litt dyre for mitt budsjett akkurat nå eller går jo men fant også en pakke som virket og på jakt og friluft rifle(remington 597) med s&l demper samt en ok kikkert tror jeg, og alt dette til prisen av en 10/2 så er det noen som har erfaring med nevnte våpen? evt andre alternativer? har mest lyst på en halv automat til rekreasjons formål :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville satt av 10.000 surt ervervede for å komme i gang med skyting med salong om du ikke har noe fra før. Du må ha våpen, skap og ammo. Det er også veldig kjekt med sikte og lyddemper. Så kan du slå på stortromma og skaffe noen selvanvisere og andre blinker (Biltema er beste tipset jeg har).

 

Med mindre du MÅ ha NÅ, er det mulig å få plass til mye ammunisjon i det budsjettet dersom du er tålmodig på Finn, og kjapp på avtrekkeren når det dukker opp noe som er innenfor.

 

Den store fordelen med 10/22 fremfor alle alternativene, er at det er veldig mange tilpasninger og forbedringer og andre legoklosser lett og rimelig (som regel) tilgjengelig. Ulempen er gjerne at man lar seg rive med.

 

Jeg vil anbefale å svelge den sure kamelen og kjøpe et skap på over 150kg med det samme, med mindre du rett og slett ikke har plass. Mye lettere omsettelig om du ombestemmer deg, og du slipper å plundre med bolter og borhammer. Om plass er et problem, er det kanskje like greit å gå for et "pistolskap" der sluttstykke og ammunisjon havner.

 

Uansett hva du velger, vil jeg på det sterkeste anbefale en ekstra uke med loff og ketsjup for å få råd til det magen din sier du har lyst på, fremfor å kjøpe noe du ikke er heeeelt sikker på, men som er noen kroner billigere. Du ender opp med det du har lyst på til slutt uansett.

Link to comment
Share on other sites

hei takk for svar, når sant skal sies så har jeg jo skap allerede da jeg kjøpte hagle for noen år siden, og ammo har jeg fått et spørsmål om å overta etter en gammel onkel som var ganske ivrig, så det står egentlig mellom diverse våpen, syns 10/22 virker som en veldig hendig rifle med mye muligheter skulle noe skjære seg :P

Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe du har lyst å bruke, som gir deg godfølelsen.

.22 lr er en kjempepatron til sitt bruk. Men det er viktig å lære kalibret sitt å kjenne.

Har tidligere snakket om Ruger american rimfire her på forumet, syns den virker utrolig interessang!

kompaktverson med kikkert å lyddemper hadde vært noe...

Link to comment
Share on other sites

Buy once, cry once...

 

f.eks. denne:

http://www.jaktdepotet.no/salongrifler/ ... k-blaanert

 

så kan du putte på en rimelig kikkert og demper.

 

Etterhvert har du mulighet til å bytte ut stokk, avtrekk, pipe, bolt, kikkert (til-og-med kassa kan byttes ut) og du kan ende opp med en "helt ny rifle" :)

 

- Det er den store fordelen til 10/22 - alt kan byttes ut, og du har uendelig med valgmuligheter, på nesten alle områder!

 

(og ja, ruger 10/22 er nok et bedre valg enn rem 597 alt-i-alt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...