Jump to content

Aggressiv drever


Tommen

Recommended Posts

Hei, jeg har desverre begynt å få store tvil om min 4,5 år gamle drevertispe. Det begynte for et par år siden med at hun bjeffet mot andre hunder når vi gikk tur, nå prøver hun å angripe hunder som kommer i møte uansett oppførsel på dem, virker litt som "angrep er det beste forsvar" greie. Jeg tar henne hver gang hun prøver på dette, men hun hyler enda mot den andre hunden selv om jeg hlder henne i nakken og kjefter.

Men det som verre er at hvis vi er hjemme og får besøk av folk hun ikke kjenner eller såvidt har hilst på, oppfører hun seg truende og har også glefset etter dem. Tilogmed har hun sprunget mot joggere som kommer mot henne og glefset etter dem også. Lurer på om hunden må avlives, er redd for at det skal gå skikkelig ille.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd med miljøtrening?

 

Gikk to dressurkurs med schweizeren min, og så noe som kunne minne om hva du skriver. Den hunden ble lagt i bakken en gang, og fikk SKIKKELIG MENGDETRENING på passerende hunder osv., og det at det hele tida var noen som gikk forbi med en hund gjorde at hun ga seg HELT etter to dager.

 

Men, tenkt først, er det noe som kan være bakgrunn i oppførselen? Elghundhannen min er tøff på avstand, og elker på seg alle hannhunder (når alt kommer til alt er'n ei pingle, men det er en annen sak). Jeg har funnet ut at det trolig kommer av at han hele livet har måtte fighte mot 1-2 hannhunder til. Har Rondo hatt en plass inne, har han fått en annen plass når neste hannhund har kommet inn, osv.

 

Hør evn. med en instruktør?

Link to comment
Share on other sites

Dårlig trend det der når det først begynner.

Du kan komme i uføre om hunden glefser en unge som tilfeldigvis er på feil plass til feil tid.

Du får se det ann.

 

Om du velger å ta hu, kan jeg gjøre det. :cry: Du kan bruke Beaglen min om du vil :)

 

Får høre med gamlingen om han kan være interessert i å overta. Snakket med gustav på fosselandsheia, han sa jeg kunne komme opp å prøve å møte noen hunder på kennelen. Er jo synd å måtte avlive, men som du sier er det skummelt om hun skulle bite noen.

Link to comment
Share on other sites

Burde være en bagatell for en dyktig instruktør detta!Søk hjelp!Vanskelig å gi no tips her uten æ ha møtt hunden..men iallefall,hisser hu seg opp på andre hunder på tur,blir hu bare enda mer agressiv om du tar a i nakken og fillerister a!Prøv heller å blokkere hjernen når andre hunder kjæm i mot,f.eks lag en lyd og dunk såvidt foten borti hode hennes og gå videre forbi,masse ros om hu ikke bjeffer.Eller gi en pølsebit etter lyden slik at hu blir mer opptatt av deg og godbit enn den andre hunden!Avliving er siste utvei,selv om noen her tydeligvis er sugen på å ta a.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

...virker litt som "angrep er det beste forsvar" greie. Jeg tar henne hver gang hun prøver på dette, men hun hyler enda mot den andre hunden selv om jeg holder henne i nakken og kjefter.

 

Jo mer du kjefter og skriker i den situasjonen, jo mer understreker du for hunden at dette er virkelig noe som er skummelt. For når til og med DU er redd (ingen trygg leder oppfører seg slik) så må jo hunden ta kontrollen og forsvare dere. Hunder er enkle vesen og de tenker praktisk.

 

Du har noe å jobbe med; hunden din er utrygg og ved å ta bikkja slik du gjør så forsterker du bare utryggheten. Du tillater henne å ta kontroll over situasjonen mens du står tilbake som en fjott i andre enden av lina og ikke gjør noe som helst fornuftig (bikkja hører ikke et ord av det du sier når hun er opptatt med redningsoppdraget :wink: ).

 

Du kan snu denne trenden men dere må trene på det. Har du noen du kan alliere deg med som har hund? Tren kontakt og sittkommando mens den andre hunden er på god avstand - synlig men langt vekke. Hunden din vil sikkert begynne å kjefte og balere men du skal være helt rolig. Tren sitt (en hund som sitter mister liksom litt av skremmestyrken sin eller hva du skal kalle det. Hun får ikke vist hvor stor og skummel hun er da). Ikke gi deg før hunden sitter. Og vend hunden din slik at hun ikke sitter og stirrer på den andre hunden. Det kan være knallhardt i starten for hun vil ikke gi fra seg kontrollen. Men vær konsekvent og positiv overfor hunden din - ikke minst vær rolig og behersket. Dere kan også trene på å gå pent i bånd mens den andre sitter langt vekke. Altså appelltrening med avstandsforstyrrelser :) Etter hvert som hunden roer seg ned og begynner å bry seg mindre om den andre så kan dere forflytte dere nærmere og nærmere. Passering av den andre hunden mens dere to har god kontakt er det ultimate - evt. sitte rolig/legge seg ned rolig noen meter fra hverandre. Hundene skal ikke hilse.

 

Det handler om at bikkja gir fra seg kontrollen til deg - for det den prøver på nå er bare å gjøre din jobb. Du er antakelig for ullen i din måte å være leder og det funker ikke i hundeverdenen. De liker best at det er klare linjer - ellers så fikser de opp selv.

 

Jeg har prøvd dette selv med malamute/akitatispa mi - hun var en skikkelig brølape i sine yngre dager og i løpet av noen treningstimer så ble dette plukket av henne på en positiv måte. Hun sitter stort sett pent (noen protester er det men hun kommer ingen vei med kjeftinga si) mens jeg slår av en prat med naboen som også er ute og lufter bikkja si.

Link to comment
Share on other sites

Vet om en som hadde en Schæfer, en tjenestehund som var helt ok i toppen, dog litt aggressiv til andre hannhunder og en smule "på", men det er jo ikke så unormalt. Han måtte få svigermora si til å passe på den en uke, hun likte ikke å gå forbi folk med den svære hunden i bånd, så når hun møtte folk på veien så dro hun med seg hunden og gikk langt til siden. Dette reagerte hunden på, og i ettertid ble den veldig skeptisk til fremmede folk når den gikk i bånd og glefset og ble aggressiv osv. Han hundeføreren fikk seg en formidalbel jobb med å få hunden til å bli normal igjen etterpå. Så det er ikke så mye som skal til, vanskelige greier dette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...