Jump to content

Diesett 8x57 jrs


Karl Anton

Recommended Posts

Jeg bruker Lee 8x57 med hylseholder nr 5.

 

Litt uvisst av hvilken grunn, korttidsminne..., bestilte jeg et sett 8x57irs diesett fra ch4d.com som visstnok skulle holde veldig høy kvalitet på kalibrering, men disse medførte at de godt brukte RWS-hylsene mine "krølla" seg. Ble langsgående bulker. Det henger sikkert sammen med at hylsene nettopp var godt brukt, og helpressa med lee dia som er vesentlig romsligere. Jeg tror også det var derfor jeg bestilte irs die ettersom det er en liten differanse i diameter mellom is og irs mot bunnen av hylsa. Dette kan medføre noe trang kamring.

 

Jeg kommer til å forsøke irs dia på nytt når jeg etterhvert skal ta i bruk fabrikknye hylser.

 

Jeg mener også å huske at irs diene fra statene ikke ble vesentlig dyrere enn andre dier innaskjærs, men på det tidspunktet var nok kronekursen også noe gunstigere...

 

Hva slags børse skal du lade til?

Link to comment
Share on other sites

Brownells har et utvalg 8x57 dier her:

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ViewAction=ViewFaceted&ObjectID=173828&PageSize=15&FacetValue_CategoryID=173828&FacetValue_PreDefString_no_-2060759189=8%20mm%20Mauser%20%288%20x%2057%20mm%20Mauser%29&ICShowAllFacets=1

 

Lee diene er ikke store utgiftsposten sett i forhold til at man fort vekk sparer rundt 40 kr per smell med hjemmerulla kontra ferdig rulla Oryx i dette kaliberet...

 

Opplever du trang kamring med vanlig 8x57 dier, har jeg ikke noe bedre forslag enn å teste ett irs-diesett fra ch4d.com.

 

Jeg forsøkte på et tidspunkt å starte opp en tråd om lading av dette kaliberet, men det ble ikke voldsomt til fart i den. Det henger sikkert sammen med antallet brukere. Du må gjerne fylle på med dine egen erfaringer etterhvert som du kommer i gang.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...