Jump to content

HV-Mauser, igjen...


SnurreSprett

Recommended Posts

Hei allihopa!

 

Dette kan kanskje virke fåfengt, rart og ubetydelige for mange av dere, men vær snille: dette kan ende opp med at

en eller annen rifleskytingklubb der ute får et nytt, aktivt medlem :P

Har ikke rørt ei rifle etter førstegangstjenesten, men nå har interessen for kanskje å ta opp rifleskyting økt, i takt av at kamerater har forsøkt å overtale meg til å henge meg på "jakt-teamet" deres. Har gått mye fram og tilbake, men kommet fram til at jeg alltids kan skaffe meg ei rifle ihvertfall, så det har jeg gjort.

 

Nå har jeg da, som den håpløse og tørre historikeren jeg er, falt for Mauser M98 i 30.06 med original stokk og uten

optikk. Altså, i samme tilstand som den var da Forsvaret solgte den til befolkningen, med andre ord. (SVÆRT godt behandlet og ivaretatt, vel å merke)

 

Har ingen planer om å bygge den om, muligens med en "scout-mount" som erstatter baksiktet med festeanordning for kikkertsikte da det betyr at jeg ikke trenger børsemaker til å smi om hevearm eller på noen annen måte permanent endre våpenet.

 

Jeg er fullt klar over at dette er sikkert noe mange har sett på banen før med varierende resultat, men er dette noe folk er lei av å se på banen? Kan jeg som ny skytter med gammal børse forvente meg en og annen kommentar fra de mer rutinerte gutta med børser til 20-30-000? Eller bryr folk seg fint lite om hva slags smelljern som blir revet med på banen?

 

Mye rare spørsmål, I know, men har hatt et par erfaringer på blant annet lerduebanen som jeg på ingen måte ønsker å gjenta :P

Link to comment
Share on other sites

Hei SnurreSprett

 

Ta med deg Mauseren og kos deg med den, det er utrolig gøy med en god skytter og gammelt redskap som skyter fletta av de som har brukt en månedslønn eller to på utstyret, for det er ofte mer skytteren enn utstyret som betyr mest!

 

Egentlig har det skjedd lite utvikling på våpenfronten de siste 100 årene, det er små forbedringer vi snakker om og ikke radikale endringer verken i design eller materialer på de vanligste jaktrifler. Hvis du passer på Mauseren din klarer du aldri å slite den ut, og det er et solid og trygt våpen.

 

Min jaktgarderobe er: Mauser G33/40, Mosin Nagant M44, Krag Jørgensen

 

 

Hilsen Kermit

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg som ny skytter med gammal børse forvente meg en og annen kommentar fra de mer rutinerte gutta med børser til 20-30-000?

Ikke nødvendigvis, men du vil nesten helt sikkert få mye positiv oppmerksomhet og interesse for våpenet ditt.

Hvis det ikke er reim med riflen bør du ta et søk på nett og finne en, det lages replikaer av de originale - da slipper du å styre med å lage reimfester.

 

En brukt HV-mauser koster jo typisk 1000-2000 kroner, da kan man bruke mye penger på ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og tusen takk for kjappe svar!

 

Da gjenstår det nok bare å rive med bestefar-Mauser'n på bana og ta det derfra :)

 

Fulgte dessverre ikke med reim med børsa, så må nok ta en titt innom noen replika-leverandører for å

skaffe det. Er også ganske fristet til å ta meg en tur innom ebay og skaffe noen laderammer.

Noen som vet om originale 8mm Mauser-laderammer passer til 30.06 patroner?

Snakket med en type fra Canada som mente det ikke skulle være noe problem, men

er en liten demper på moroa hvis patronene henger som løse dynetrekk ut av laderammen, eller

holder seg fast som om det står om livet :P

Link to comment
Share on other sites

Var å skulle skyte opp med min egen hv mauser, siste dagen for oppskyting, her. Fikk tilskuere, da samlingene var der. Bare ikke på riktig sted. hehe

 

Hadde ikke skutt med riflen siden i vinter. Så, var litt usikker på hvor jeg skulle legge siktepunktet. På tre serier, var det alltid en kule som skulle utenfor ringen. Over, til høyre og til venstre.

Neste år, blir det første rifla det skal skytes opp med. Sånn at det er gjort. Morsomt rifle å skyte med, etter at jeg fikk på kondomkolbekappa

:)

 

Scout montasje, som virker bra

http://brassstacker.com/mauser/Mauser-S ... Mount.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...