Jump to content

Rimelig skivekikkert


1983

Recommended Posts

Finnes det en rimelig skivekikkert for å se kulehull ut til 2-300m ?

 

Har gått ned i forstørrelse på kikkertsikene mine, så de kan ikke brukes lengre. Har 12x som det meste nå.

 

Tanken er å spotte for innskyting på 200m med dfs saueren (ja man kan bruke elektronikk, men pappen lyver aldri) samt å sjekke treffpunkt for ulike kuler på 2-300m for jaktbørsene.

 

Optikken jeg har i dag er kvalitetsoptikk, så vet ikke om en billig skivekikkert blir å holde mål? Men har ikke lyst å bruke 10000,- + på en skivekikkert da jeg neppe blir å bruke den så veldig mye.

 

Skytterlinken har en rimelig, Celestron 20-60x80

 

20-30x holder jo for å se kulehull om optikken er god nok. Men er det god nok optikk i en skivekikkert til 2500,- ?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å teste selv. Kjøp en billig mobiltelefon, og monter den foran/under skiva til å overføre video med f.eks Skype/viber til din egen telefon.

Så skulle det funke på hvor lang avstand som helst. Skulle ikke gi mye datamengder på f.eks et kontaktkort ettersom bildet er nesten statisk.

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet dette før her inne, men jeg har en nikon ra III 65mm med fast 30x okular og den ser jeg 30kal kulehull på 500 unl stevner under gode forhold. Tror den koster 3-4 tusen. Den er vanntett og har polstring.. For skivekikkerter under 10000 så er 30x nok, skal du opp i 60x og skarpt bilde bør det stå zeiss, swaro eller leica på den.. Uansett må du ha et solid stativ under..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...