Jump to content

Hjemmelaging av kniv


SakoBigGame

Recommended Posts

Jeg har noen horn fra noen spissokse fra elg som ser ut som spennende knivskaft.

Er det noen som har lagd egne kniver her?

 

Tenkte å kjøpe selve kniven fra brusletto eller helle, eller hvor som helst fra.

Så jeg lurer på om noen har gode tips ang hvordan gjøre dette og hvordan gjøre dette fint, og holdbart?

Link to comment
Share on other sites

Har laget et par kniver selv, har gått på kurs og jeg annbefaler deg til å gå på kurs. Så lærer du orntlig hvordan det skal være, men du kan jo selfølgelig prøve å lage en uten å ha kurs.

 

 

Har aldri laget kniv av horn eller med horn i, så jeg har ganske liten erfaring med akkurat det, men jeg tror du ikke burde lage hele kniven i elg-gevir lag heller en liten del av knivskaftet fks. helt fremst eller bakerst.

 

 

Anbefaler deg å kjøpe knivblad hos Jørn Jensen: http://www.jjensen.no/

 

Men har du annet utstyr enn skafte? Man trenger en del utstyr for å lage kniver, man har jo masse heime som kan bruker vis man bare improviserer litt :wink:

 

Kan forklarer litt hvordan man lager kniver vis du vil, enkelt å bare lage kniven vis man har alt man trenger og man har litt tålmodighet!

Link to comment
Share on other sites

ska du bruke horn i skaftet, kan det bli fint å ha fks, en horbit innerst imot bladet. isåfall vist du skal ha det er det smart å lime hornbiten sammen med en trebiten/resten av skaftet. så tegner du på med mal. så skjærer du ut med båndsag:) dette har jeg selv gjort, kniven ble ganske fin. men vær forsiktig med og bruke elektrisk slipeverktøy. for siden hornet er hardere enn treet, er det lett for at det bli en "dolp" mellom treet og hornet.

når jeg lagde kniv, bestile jeg blad og det jeg trengte hos jørn jensen. jeg vil også anbefale å gå kurs, har selv gjort det og det var veldig nyttig:)

lykke til!

mvh:Andreasli

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Elghorn er glimrende til å bruke i knivskaft. Imidlertid vil jeg anbefale å benytte bein/horn der det er minimalt med marg. Dette da margen er porøs og suger til seg skitt, olje/impregnering og danner misfarging på hornet. På elgen er nederste del av hornet(rosenkransen) det beste emnet til knivskaft.

 

Dersom horn med marg skal benyttes, anbefaler jeg å legge inn ei metallplate foran hornet i overgangen mellom kniblad/skaft. eksemplevis sølv, messing eller nysølv. Messingplater til slikt får du tak i hos blikkenslager i forskjellige tykkelser.

 

Ellers er jeg enig med andreasli her. Vær forsiktig i overgangen mellom hornet og eventuelt andre materialer. Gjerne benytt harde tresorter mot horn og slip fra horn mot det andre materialet for å unnga "dolper". Når du sliper for hånd med feks smergel/sandpapir, lim papiret på en kloss for å unngå ovennevnte.

Link to comment
Share on other sites

ska du bruke horn i skaftet, kan det bli fint å ha fks, en horbit innerst imot bladet. isåfall vist du skal ha det er det smart å lime hornbiten sammen med en trebiten/resten av skaftet. så tegner du på med mal. så skjærer du ut med båndsag:) dette har jeg selv gjort, kniven ble ganske fin. men vær forsiktig med og bruke elektrisk slipeverktøy. for siden hornet er hardere enn treet, er det lett for at det bli en "dolp" mellom treet og hornet.

Enig! Men jeg ville også limt en lærbit mellom treet og geviret. Gjør tilpassingen mye enklere...

Link to comment
Share on other sites

Her kan du få en morsom hobby. Jeg vil råde deg til å gå på biblioteket og låne noen av følgende bøker:

 

Berg, Øivind: Kniv og slire

Bergland, Håvard: Knivsmeden

Thoresen, Per: Lag dine egne kniver

Wåle, Olav H: Kniven

 

Om ikke biblioteket har disse, bestiller de dem via fjernlån. Helt gratis.

Leser du disse får du et brukbart grunnlag for å lage dine egne kniver.

Skal du lage bra kniv til elgslakting har jeg kommet til at Brusletto Jerven er et godt blad. Akkurat passe stort, lett å holde kvass og god fasong. Jeg har sikkert gjort opp minst et tredvetalls elg med min og jeg klarer neppe å slite den ut.

 

Lykke til, og vis oss gjerne bilder av kniven din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...