Jump to content

Zeiss Victory 8x26T* Pocket Range Finder


Egil

Recommended Posts

  • 2 months later...

Har en Swaro 8x30 Rangefinder. Optisk kvalitet er vel ca som Zeiss vil jeg tro. Ang å bruke mono som kikkert: Har gjort det på jakt nå i to år. Konklusjonen min er at det er temmelig slitsomt å kun kunne bruke ett øye over tid. Neste år satser jeg på kikkert/avstandsmåler der jeg kan bruke begge øyne samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat fått min PRF Zeiss 8x26 og med mindre testing ser det veldig bra ut. På tross at noen her inne sa det var vanskelig å bruke den som monokikkert, hadde jeg et lite håp om det allikevel. Har insett at den ikke fungerer som kikkert, utrolig slitsomt for øynene som varminter sier.

Deilig gadget som man slett ikke må ha, men kjekk å ha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vil nok tro at å bruke den som kikkert på jakt der det er mye kikkert bruk ikke er noe å satse på.

Jeg har en Swarovski 10x42 som fungerer meget bra til slikt.

Det jeg så for meg Zeissen kunne vær aktuell til var bevegelig jakt med sporadisk kikkert bruk, hvor som regel Swarovskien blir hjemme.

Har en Nikon M 800 avstandsmåler som jeg synes måler litt for kort, og ikke fungerer så godt som kikkert. Har målt over 800 meter med den mot hvite hus, men det er lite av det i skogen.

Prøver vel å finne ut om Zeissen er verdt det jeg må legge til får bytte. Mulig det er best å få noen til å gjemme kredittkortene og sitte helt stille til det går over.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har prøvd Zeiss 8x26 litt. Lett å måle mot små mål, greide flere ganger på rad å måle mot en høyspennt ledning på 270 meter. Målte litt over 1000 meter mot en åsrygg, prøvde da mot skogen, noen steiner og gresset, og fikk måling hver gang. Men den er for stor og tung å ta med bare som avstandsmåler. Har selv hatt en Leica RF1200 noen år, mye mindre og mye lettere, og den gjør nesten alt Zeisen gjør. Litt vanskeligere å måle mot små mål, men ellers ikke noe dårligere. Har målt ut til 1440 meter med Leicaen, og det holder for meg.

 

En Zeiss kikkert med avstandsmåler kunne jeg tenkt meg, men avstansmåler blir Leica.

Link to comment
Share on other sites

Denne er bedre enn Leica sin. Måler små mål på lengre avstander. Store mål på opp mot 1500meter. Leica sin gir seg på 1100-1200meter.

Meget bra avstandsmåler med god optikk.

 

Et minus: Den er litt for stor. Går ikke i en normal jakkelomme, slik Leica´s versjon gjør.

Link to comment
Share on other sites

Det er heilt klart den beste eg har brukt,leupold,nicon,leica har eg vert igjennom,men zeissen imponerer...

Å kunne ta avstander på 1300meter i stri regn er ikkje mange som kan..

om den er litt stor bryr meg ingenting, så lenge det fungerer når det skal..

 

eg er kjempefornøgd :lol:

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...