Jump to content

Basset Artesien normand sluttet og jage


Joladen

Recommended Posts

Vår basset har sluttet og jage rådyr.Hun søker bra ut men når hun finner sporet så slutter hu etter 5 min los og kommer tilbake.

På hjortejakta bruker vi henne som bandhund og da kan hun holde på helt til vi gir oss.

Er det noen som har noen tips jeg kan gjøre, har GPS på henne og pleier og gå ditt henne hopper av, men det hjelper ikke , hun kommer bare tilbake. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tatt ferdig kur for nesemidd og løpetid er ferdig. Slapp henne på fredag , 2 min los og hun kommer tilbake. Prøver på nytt ett annet sted. Jeg ser ett dyr på hogsten som bikkja finner sporet på etterhvert. 2-3 min los og hun kommer tilbake igjen. Hun finner ett nytt spor og hun støkker ut ett dyr som jeg får skutt som hun får loset på i 2 min ca før hun kommer på fallet.

På hjortejakta bruker vi henne som bandhund og hun kan spore så lenge vi holder på. Har henne blitt uselvstendig og vil heller gå i band.

 

Karsten13. Har din alltid vært sånn? Vår har holdt på 1 times tid de andre åra så jeg vet ikke hva som har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Men må kanskje også innse at en basset ikke er en drever. Basset'er er hunder som SKAL ha kort drevtid og god førerkontakt.

 

På kontinentet jaktes vel vanligvis rådyr, dådyr, hjort og svin i meget viltrike teiger og med ei solid rekke med forposter. Da er 5-10 minutters drevtid alt hundene får, og det er selvsagt slik de er avlet frem.

Link to comment
Share on other sites

losene har flest ganger ligget på ca 5 til 10 min noen ganger 20 min. i I fjor jaget hun en gang i 1 t og kvarter , det skal sies at da turet det nærområdet og ble ikke støkt. Hun tok ut i helga igjen jaget i 5 min kom tilbake i bakspora sine, da dro ikke rådyret rett ut heller , merkelig at hun slipper rådyret så fort. Sikkert mye som spiller inn her. Skal prøve å støtte henne mer der hun slipper dyret, og se om det hjelper :) Det er klart ingen Drever dette :), men de skal vell jage litt lenger?, hører da om flere som holder på rundt 1- 1,5 time .

Link to comment
Share on other sites

Jo. Men ikke alt blir gull, dessverre.

 

Selv med drever eller beagle har du ingen garantier for at hundene blir slik du ønsker, og med basset vil jeg tro sjangsen for å få en kortdriver er meget stor. Det er rett og slett ikke rasetypisk for en basset å drive i timesvis, selv om slike eksemplarer finnes. Parallellen blir drevere som driver i to-tre døgn - det er heldigvis sjeldent i dag.

 

Det største problemet vi har i hundenorge er feil rasevalg. Det er alfa og omega å se på rasens bruksegenskaper, og ikke se seg blind på utseende eller andre ting. Det er vanligvis forbannet håpløst å skape bruksegenskaper som ligger utenfor genetikken, forståelig nok...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har fått skutt 3 dyr de siste ukene for henne. Forrige fredag fikk jeg skutt i uttaket igjen etter 1 min los. Og vi fikk skutt på en annen post etter 15 min los. Idag loset hun i 1 time og 10 min ca. Losen turet rundt postene 2 ganger så det var spennende igjen.Så detvirker som at hun er der hun slapp i fjor :D . Kan henne at løpetiden var grunnen. Tok også en kur på nesemidd for ett par uker siden.

Link to comment
Share on other sites

så bra :) Jeg har de siste gangene begynt å følge på losen for å støtte hu i event tap. Har merket stor forbedring. Forrige fredag turet rådyrlosen i 50 min. Og i går kveld jaget hun rev i 15 min før det gikk i hi. Hun har også gått på nesemidd kur og behandling av vond skulder. Noe har hjelpt hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...