Jump to content

Noen med QL, som kan hjelpe meg?


TomAleksander

Recommended Posts

Ikke for å kuppe tråden, men kanskje vi er flere som kunne trenge litt hjelp i nøden. Håper det går fint for trådstarter :)

 

Jeg lurer litt på hvor i landet jeg ligger med denne ladningen.

 

Kaliber: .223 Rem

kule: Hornady 80 gr A-Max

Col: 61,2 mm (0,5 mm friflukt i min rifle)

krutt: 23,3 gr N550

Hylse: Remmington

Tennheter: Federal Small Rifle Nr:205

Løpslengde: 53 cm

 

Hadde vært kjekt å vite om jeg overbelaster noe :)

Link to comment
Share on other sites

Beklager, det ble en skrivefeil der. Det er 69,5 GR jeg har ladet med.

Ifølge ladedata jeg har fått fra Berger er min 67,5 og Max 71,0.

Hvor fikk du ladedata ifra?

 

Alle data henta fra Ql.

300 Win mag har veldig stor variasjon i hylsevolum.Norma som du har, er den med mest volum som jeg har ladet i dette kalibret.I min QL verson kan man velge hylsetype i 300 Win mag

I Winchester hylser er max 74,6 MRP mot Norma hylser som,der max er på 76,5 gr for Bergerkula .

Med 69,5 gr MRP og Norma hylse skal du få 812 m/sek.Denne er også veldig slapp i Ql.

Husk dette er med Berger 210 gr #30415 kule.

QL skal ikke leses som en bibel,men er ment som en veileder.Det er store forskeller på løp og hvor mye et løp tåler av trykk før max er oppnådd.Jeg har brukt QL i noen år og den ser ut til å stemme forbausende bra i alle de kalibre jeg har brukt den.Men så er det slik at våpen har toleranser på løp og kasser og i tillegg har hylser og kuler også max og min toleranser.Derfor start noen grain under max og lad deg oppover for å finne max i din rifle for din kule.Det er ikke sikkert presisjonen er best helt oppunder max.Allt dette må testes ut i DIN rifle.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke prøvd denne kula enda.. har egentlig ladet fra 68gr (68gr - 68,5gr - 69gr - 69,5gr) tenkte å prøve meg frem på denne måten, men da får jeg heller begynne på 69,5 og lade meg oppover før jeg drar og tester, noen anbefalinger på økning i krutt opp til maks på 75,6gr??

(jeg har akkurat begynt å lade selv) :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden, men kanskje vi er flere som kunne trenge litt hjelp i nøden. Håper det går fint for trådstarter :)

 

Jeg lurer litt på hvor i landet jeg ligger med denne ladningen.

 

Kaliber: .223 Rem

kule: Hornady 80 gr A-Max

Col: 61,2 mm (0,5 mm friflukt i min rifle)

krutt: 23,3 gr N550

Hylse: Remmington

Tennheter: Federal Small Rifle Nr:205

Løpslengde: 53 cm

 

Hadde vært kjekt å vite om jeg overbelaster noe :)

 

Hadde QL oppe..

Max for denne kulen er 26.1gr N550 (4265bar)

Din ladning gir 2839 bar (Max er 4300) og 761m/s

Relativt slapp ladning i følge QL, men dette er som sagt mange ganger før ingen fasit, max trykk for ditt våpen kan være noe annet.

 

Det ble vel ikke helt of topic heller egentlig :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke prøvd denne kula enda.. har egentlig ladet fra 68gr (68gr - 68,5gr - 69gr - 69,5gr) tenkte å prøve meg frem på denne måten, men da får jeg heller begynne på 69,5 og lade meg oppover før jeg drar og tester, noen anbefalinger på økning i krutt opp til maks på 75,6gr??

(jeg har akkurat begynt å lade selv) :)

 

En økning på 0,5gr pleier å funke bra. Kanskje 1gr i forskjell på de første fra minimumsladning men nå har du allerede startet på minimum, så 0.5gr økning høres mest rett ut for meg.

70-70.5-71- osv, du er jo allerede nært max ifølge ladedata fra kuleprodusenten

Link to comment
Share on other sites

Hadde QL oppe..

Max for denne kulen er 26.1gr N550 (4265bar)

Din ladning gir 2839 bar (Max er 4300) og 761m/s

Relativt slapp ladning i følge QL, men dette er som sagt mange ganger før ingen fasit, max trykk for ditt våpen kan være noe annet.

 

Det ble vel ikke helt of topic heller egentlig :)

Takker for hjelpen :)

Allerede ved rett i overkant av 24 grain ladning så butter kulen mot kruttet med min settedybde. 26 grain blir en temmelig så komprimert ladning. Ser at M67 har ladet denne kulen med 27 grain isch, og bruker en Col på 65,5 mm. Jeg setter kulen 4,3 mm lengre inn i hylsen enn ham og må da redusere kruttmengde. Tipper jeg er i området jeg bør være :)

Får hive noen salver over chrono å se hvor jeg er henne på hastighet.

Takker for hjelpen og kommer tilbake med målt hastighet :)

 

Edit: Ladningen min gav 733 m/s over chrono'en, så får prøve en stige oppover herfra. Dog presisjonen var hysterisk bra med 3 skudd som spredte hele 6 mm :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...