Jump to content

Fart på Accubond 140grain i 6,5*55


Karl Anton

Recommended Posts

Kakemainn:

 

840 ms, svak ladning.

 

Eller.. Noe skurret, og jeg ser at Nosler oppgir 62 gn vann som hylsevolum mens Quickload sier 68 gn. Dette bør du se nærmere på. Om 62 er rett så er den ikke så svak likevel. Jeg synes 62 gn høres litt lite ut siden mine 30-40K hylser også rommer 62 gn.

 

Ny rettelse: På loaddata står det en plass at hylsevolum i 6.5-06 "vary wildly".

Link to comment
Share on other sites

Umulig å si uten å vite hylsekapasiteten. Det eneste sikre er å følge data fra en god kilde til punkt og prikke. Nosler oppgir data for andre Vihtavuorikrutt. Hylse, hette og patronlengde må også stemme. Det kan itillegg være forskjeller på kammer og løpsdimensjoner så som alltid starte lavt.

 

Når det gjelder de aktuelle patronene med N560, er de fulle av krutt/komprimert ladning eller er det tomrom over kruttet? Rasler det når du rister på dem? Quickload oppgir akkurat full hylse uten komprimering for din ladning. Du bør også måle hylsevolum på noen hylser skutt i ditt våpen (upressede), for å få en pekepinn på aktuelt hylsevolum.

Link to comment
Share on other sites

Det er endel data på Loaddata.com De er stort sett svært langt under det min Quickload sier er ok. Mulig jeg gjør en feil jeg ikke ser nå. Jeg ser med friske øyne i morgen.

 

Quickload er uansett ikke ladedata så jeg ville holdt meg til sikre kilder. Kan du ikke f.eks. bruke data fra Nosler for å bygge erfaring og få referanser mtp hastighet og trykktegn?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har gjort til nå, er å ha sett på Nosler sine data og siden de ikke hadde det aktuelle kruttet for den kulevekten jeg bruker, så jeg at på lettere vekter ble det brukt noen grs mere av N560 enn N160, så da startet jeg nært maksladingen til N160 på kulevekten jeg bruker, og jobbet meg rolig oppover derifra.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Noen som har QL som kan sjekke hvor mye fart man får med 45grain N160 bak 140 grain accubond i kaliber 6,5*55 med 60 cm pipe. Coal 77,15mm. Ladningen gir god presisjon men fart hadde hvert fint å vite

 

Jeg jakter med Mauser m12. Jeg lader 44gr N160 bak ei Nosler accubond 140gr og får ei fart på 786ms på 10*C

Jeg har 1mm friflukt.

 

Håper svaret var litt til hjelp ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...