Jump to content

Fra produksjonen på Raufoss:


Vaquero

Recommended Posts

Uferdige komponenter til hylser og kuler fra Raufoss:

Jeg har tidligere vist frem noen komponenter her på Kammeret fra Norma i Åmotfors og litt fra Raufoss, men sist denne uken fikk jeg tak i flere komponenter fra uferdig ammunisjon. Alle komponenter her er uten eksplosiver selvfølgelig, (det får være visse grenser for hva man har i heimen.)

normal_Prod__1.JPG

Merk: Jeg har ikke alle trinnene i prosessen, men legg merke til rød nr.1 nederst til venstre, dette er en SKILLING hvor det hele starter. Denne skillingen er utgangspunkt for hylser og mantel. Den kommer selvfølgelig i forskjellige materialer og størrelser avhengig av man skal lage.

Øverste rekke fra venstre:

Nr.2 er en mantelkopp fra trinn to i prosessen, jeg mangler skillingen (rød nr.1). Deretter kommer nr.3 - 4 - 5 frem til ferdig mantel. Deretter er det fylling av bly eller eksplosiver m.m. Nr.6 er ferdig 12,7 prosjektil, denne er ordinær uten eksplosivt innhold. (rent bly).

Komponentene nr.7 - 8 - 9 - 10 har jeg ikke helt oversikten over, men dette er komponenter som skal fylles med det som til slutt blir "Multipurpose" NM-140 tror jeg den er betegnet som.

 

Nederste rekken er prosessen til 7,62x51, kuler og hylser:

Fra venstre Nr.1 er utgangspunktet en mantelskilling avpasset nato-kula, Nr.2 er en mantel kopp som er utstanset fra skillingen. Nr.3 er en mantel som tar form, (denne ser litt herpa ut). Nr.4 er blykjernen som blir presset inn i mantelen og samtidig sizer man kula. Nr.5 er ferdig kule, jeg mangler selvfølgelig noen ledd her. Deretter kommer hylsen, her mangler jeg utgangspunktet en messingskilling som utgangspunkt. Nr.2 - 3 - 4 viser greit utviklingen frem til ferdig patron.

 

Prod__2.JPG

Nr.8 i øverste rekke for 12,7 har en spiss innvendig i denne hylsen.

 

normal_Norma_3.JPG

Dette bilde tok jeg på et fabrikkbesøk på Norma i Åmotfors for flere år siden, her glødes hylsene før hylsehalsen tar form. Hvordan de gjør det på Raufoss aner jeg ikke.

 

normal_7%2C62_emne_a.JPG

Her er en Raufosshylse fra eksempel Nr.4 hvor hettelommen er klargjort før berdanhullene er laget og utfrest spor for utdrageren. Den er ikke glødet på dette stadiet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...