Jump to content

Er det mulig å søke om disp fra minimumslengde på rifle?


Fantaboksen

Recommended Posts

Heisann! :)

 

Jeg har i lengre tid fundert litt på dette med minimumslengde på rifler.

 

I våpenforskriftens § 2 står det jo følgende:

 

§ 2.Typer skytevåpen

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

 

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

 

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

 

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

 

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin.

 

Politidirektoratet kan dispensere fra denne paragrafen.

 

Da blir jeg nysgjerrig...

 

Har de noen gang gitt disp på denne minimumslengden?

 

Jeg fikk så umåtelig lyst på en slik Chiappa Little Badger, og denne går jo dessverre litt under grensen på 840 mm. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Den leveres med 47cm løp, da holder den akkurat minstelengden.

 

De kan dispensere, men jeg stiller meg noe tvilende til at

Jeg fikk så umåtelig lyst på en slik Chiappa Little Badger

vil være et godt nok søknadsgrunnlag, spesielt når den finnes i en variant som er de nødvendige 27mm lenger.

Link to comment
Share on other sites

Den leveres med 47cm løp, da holder den akkurat minstelengden.

 

Herregud, snakk om dårlig research fra min side.

Beklager så mye, jeg leste at den kun kom i den "korte" versjonen jeg, men det er tydeligvis utdatert info.. :D

 

 

De kan dispensere, men jeg stiller meg noe tvilende til at

Jeg fikk så umåtelig lyst på en slik Chiappa Little Badger

vil være et godt nok søknadsgrunnlag, spesielt når den finnes i en variant som er de nødvendige 27mm lenger.

 

Hehe, godt poeng. :wink:

 

Men skulle nok klart å komme med noen litt sterkere argumenter (bare litt altså) om jeg visste at det var mulig.

Og generell nysgjerrighet fikk meg til å lure på om de faktisk gjorde dette innimellom.

(Og i så fall hvilke begrunnelser som har en sjangs til å bli akseptert)

 

 

 

500.140 Little Badger .22LR 1 470 mm 840 mm 1,33 kg

 

http://www.chiappafirearms.com/product/2599

 

 

Tusen takk for god info. :)

 

 

Nå får jeg vel sette meg ned å fundere på hvordan jeg skal få tak i en slik en her i kongeriket.

Var det slik at Børselars hadde import av Chiappa? (eller er det også "gammel info"?)

Link to comment
Share on other sites

Og generell nysgjerrighet fikk meg til å lure på om de faktisk gjorde dette innimellom.
Jeg vet om et par tilfeller fra før siste revisjon av regelverket, da minimum løpslengde var satt til 47cm. Da ble det innvilget noen dispensasjoner for Ruger M77 Compact med 46cm løp for bruk på ettersøk. Tror nok nøkkelen her ligger i et godt definert behov og minst mulig avvik fra regelverket.
Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg vel sette meg ned å fundere på hvordan jeg skal få tak i en slik en her i kongeriket.

Var det slik at Børselars hadde import av Chiappa? (eller er det også "gammel info"?)

 

Vet ikke hvem som er importør, men jeg så en slik en i hylla hos Sport1 på Kongsberg (Jarles jakt og våpen) for ett års tid siden. Ta en telefon dit og spør om han fremdeles har den inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...