Jump to content

.38 Special fra krigen:


Vaquero

Recommended Posts

normal__38_Special.JPG

En .38 Special er ikke akkurat så spennende, men som i dette tilfellet litt artig med en sjelden kule. Denne kula er vel neppe hyllevare lenger. Jeg har ladet mye .38 Special med diverse prosjektiler opp gjennom tiden. Denne kula har jeg ikke sett i kataloger utgitt etter 70 tallet en gang. Det er også første gangen jeg ser en slik kule, man ser det ikke før kulehammeren har slått den ut.

 

Patronene her er etterlatenskaper fra lokale hjemmefrontfolk, den har vært gjemt på en låve siden krigen. Jeg driver å tømmer og uskadeliggjør gammel ammo for et Hjemmefrontmuseum. De skal inn i en monter for utstilling, de er seks patroner for en gammel hurtiglader i messing. De ble funnet i hurtigladeren, jeg har ennå ikke sett hurtigladeren. For øvrig tømmes det mye gammel 6,5x55 og 7,92x61 Tung (Norsk) for Madsen og Colt mitraljøse i belter og ammokasser for utstillingsøyemed.

 

Man kommer litt over noen morsomme objekter på denne måten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer Veidinn, jeg hadde det i tankene, men nevnte det ikke. Mulig jeg tar feil her etter noen år, jeg mener å huske at det var en Winchester-kule jeg hadde avbildet på en produktplansje fra produsenten. Produsenten av kula var også nevnt i media den gangen. Når jeg så kula komme ut av kulehammeren var det Oluf Palme som dukket opp i hukommelsen min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...