Jump to content

Quickload hjelp 8x57 is 124grs fmj og N-150


Fighter

Recommended Posts

Heisann. Kan noen med quickload hjelpe meg med beregninger av ladninger?

 

Har kjøpt partizan 124 grs fmj kuler jeg tenker å prøve i en merkel rx helix 8x57 is. Sako hylser eller lignende, N-150 krutt, vanlige LR tennhetter og COL ca. samme som norma jaktmatch i dette kaliberet (har ikke målet i hodet men like under 70 mm?). Trenger beregning av min. og max. ladninger med dette kruttet. Bruker 51 grs N-150 på 160 grs ttsx, så det bør vel ligge under min. for 124 grs kula?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sammenligner med en ladning med Barnes TTSX 160 grs. Der jeg benytter 51 grs. N-150. 51 grs N-150 bør da etter mitt resonement være godt under minimum for det jeg kan starte på med den 124 grs partizan kula jeg ønsker å prøve.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veit at mange, inkludert meg sjølv, slit med presisjonen med så lette kuler i dette kaliberet. Eg får t.d. ikkje presisjon i det heile tatt med Norma Jaktmatch i 8X57 IS. Må opp i 170 grain før presisjon når akseptabelt nivå. Har alltid undra meg at Norma lagar jaktmatch/fågel med så lette kuler. Hjelper lite med flat kulebane om presisjonen er dårleg.

Link to comment
Share on other sites

Får vel 30-40 mm 5 skudds samlinger med Norma Jaktmatch. Har vel aldri målt skikkelig. Gir I overkant av 820 m/s ut av mi 51 cm pipe, så vidt jeg erindrer. Skyter den som treningsskudd for å få hylser. Har inntrykk av at 8x57 har mye friflukt (max COL I flg CIP/ SAAMI 82/82,5 mm). Betyr vel I praksis at denne kula, I mange våpen, forlater hylsa før den når bommene. Mulig årsak?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...