Jump to content

300 grains kule i TRG42?


Roffa

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring fra dette?

Jeg hører folk si litt av hvert når det kommer til stabilisering av 300 grain kuler i Sako TRG 42. Jeg har ikke forsøkt selv ennå og hadde håpet å slippe å kjøpe inn en boks med kuler bare for å konstatere at det ikke virker. Det virker som Sako har hatt litt forskjellige riflestigninger også opp igjennom tidene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring, men her: http://www.bergerbullets.com/twist-rate-calculator/ er en teoretisk metode for å vurdere svar på spørsmålet ditt. Er den veldig ustabil i hht. kalkulatoren så er det kanskje ikke verdt å teste ut. Jeg har testet en kule (52 gr) som teoretisk var marginal stabil. I praksis så fikk jeg ikke gode grupper med kula, og dermed fikk jeg delvis bekreftet teorien i modellen. Merk kommentaren om FB-kuler og BT-kuler mtp. svakhet i modellen.

Link to comment
Share on other sites

Det fins TRG42 med to forskjellige riflestigninger. 1:10" og 1:12".

 

I de gamle, med 1:12 går 300gr matchkulene fra alle veier til "sådær", vet ingen som har blitt fornøyde. I de nye, med 1:10 går alle normale kuler helt supert.

Jeg vet ikke når de skiftet, men det er flere år siden de med 1:10 ble mer vanlig enn de med 1:12.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...