Jump to content

Zenith 2,5-10x56 u/lys vs R1 3-12x56 m/lys


Eiha

Recommended Posts

Primærområde er revejakt i skumring og hjortejakt

 

Har lest ørten tråder om de forskjellige og valget står vel egentlig mellom en brukt S&B Zenith u/lys og en brukt R1 m/lys til samme pris. Får ikke sammenlignet de to. Har sett i en Meopta R1 medforstørrende m/lys og likte den. På en annen side er Zenith i utgangspunktet dyrere og jeg har hørt de er ganske rå i skumring. 2,5 er en fordel på hjortejakt og 12 trenger jeg egentlig ikke, siden jeg har kikkert fra før på 6-24.

 

Spørsmålet er om S&B'n er så mye bedre i skumringen at det gjør opp for (det mange synes er et minus) manglende lys?

 

På diverse tyske forum er det stort flertall for Zenith, men spørsmålet er vel om de er helt objektive...

 

Er selvsagt ikke verre enn at jeg kvitter meg med Zenithen dersom lys blir et must, men vil gjerne høre innspill slik at jeg eventuelt kan slå fra meg tanken. Skulle det dukke opp en pen Victory etc. i ca. samme prisleie innen jeg har bestemt, meg faller valget på det.

Link to comment
Share on other sites

Til revejakt ville jeg hatt lys!

Da trenger man ikke å se reven så godt. Og særlig når det er snø ser man reven som en svart silhuett med usynlig kors på.

Til hjort bør du uansett se godt nok til å se dyret bedre syns jeg. Bør kunne se vinkel og identifisere rett dyr kanskje. Og da ser du somregel korset også.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Zenith i 3-12x50 med FD7 retikkel (lys) de siste to høstene. Jeg liker FD7 retikkelet meget godt, men ikke gråskjæret i kikkerten i skumring. Nå skal 2,5-10x56 varianten selvfølgelig være bedre enn 3-12x50 i skumring, men jeg ville helst sjekket om den også får det samme gråskjæret. Noe som ikke er like påfallende i de to Zeissene jeg bruker i skumring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en meopta r1 3-12x56 med lys. Jeg synes den er ok til skumringa, men føler den mangler de siste prosentene for å ha et skarpt og tydelig nok bilde når det blir gått skumt. Det andre jeg merker meg er at rødpunktet ikke blir skarp uten å måtte justere bak på kikkerten, som igjen fører til at siktebilde blir uklart. Får ikke begge til å bli skarpt samtidig, noe som ødelegger litt for finsikting i skumring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...