Jump to content

Hund på reinsdyrjakt


msteiro

Recommended Posts

Hadde med min 7 måneder gamle vorsteh valp på reinsjakt i helgen, ikke samvittighet til å la den gå glipp av en sånn tur.

 

Gikk egentlig veldig fint, og flere ganger markerte han (og broren) på lukt og beveget seg mot der vi trodde flokken var. Vi var heldigvis to stk, så han ene holdt hundene mens jeg gikk frem mot flokken. I det terrenget er det jo en kjempefordel med litt ekstra luktesans i tillegg til kikkerten.

 

MEN, hundene begynte å bjeffe masse når de hørte dyrene, virker som de har litt samme reaksjon på lukten når nærme. Dette er jo ihvertfall ikke bra hvis jeg går alene i fjellet med han, vil jo gjerne fortsette å ha han med.

 

Noen tips til øvelser/driller man kan gjøre for å få han til å skjønne at det er god stemning hos far at han legger seg ned og holder stille?

Link to comment
Share on other sites

Har med elghund/bandhund på reinsjakta, drar ikke på jakt uten hund. Hvis du vil videreutvikle det der, bør du øve på "dekk". Og prøve å gå innpå dyr, og få hunden til å være stille. Når du trener kan du smyge på rådyr, elg, elefanter eller hva du vil. Bikkja skal sette seg og legge seg, gjerne automatisk eller på håndbevegelser fra deg. Det viktigste er at den er stille.

Er du ute og går, og tilfeldigvis skremmer opp en elg, dekk bikkja, og smyg etter elgen. Bikkja skal ligge til du er tilbake og "av-dekker" den. Dette er selvfølgelig trening, men ingen umulighet, bare tren så ofte og så mye du kan.

Jeg hadde trent en del, men var kjempeoverrasket første gang jeg dekket en elghund og en bassett, og smøg etter elgen. Ikke en lyd, og de lå og ventet til jeg var tilbake.

Høres ut som du har en god begynnelse, bare fortsett å trene, også kan du trene det inn sånn at det passer deg og din hund, og der dere skal jakte. !

Trene, trene og trene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...