Jump to content

Finsk Lapphund med stor jaktlyst


Bjuff

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 4 år gammel Finsk Lapphund som jeg har med på skogsfugljakt. Han er helt propell etter fugl, og ødelegger så å si hver bidige sjanse jeg har på skudd med at han setter etter fuglen i det han oppdager den.

 

Denne jaktlysten må jeg da kunne utnytte? Noen som har forslag til hvordan? For sånn som det er nå, må han bli hjemme da han bare ødelegger.

Ser for meg at det hadde vært gull å lært han å sette seg ned når han oppdager fugl, og bli der. Er dette mulig på en så gammel hund tror dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Generellt så skäller spetshundar när fågeln sitter i träd. Jaktformen går under förhösten till så att hunden söker av terrängen efter fågel och stöter upp den från marken. Därefter sätter sig fågeln förr eller senare i ett träd och hunden skäller ståndskall. Det är först då du skjuter för en spets. På senhösten speciellt om det är snö så sitter fåglarna oftast redan uppe i trädet och då söker spetsen med alla sinnen upp fågeln och skäller ståndskall där den redan sitter. Jag utgår från att en lapphund klarar detta liksom de flesta andra spetshundsraser. Alltså, skjut inte flyktskott, lämna hagelgeväret hemma och vänta tills hunden med skall markerar vart fågeln sitter, smyg in på ståndskallet och skjut ett säkert skott på stillasittande fågel. Fantastiskt trevlig jaktform. Det är fullt möjligt att jaga in en hund som är 4år men det är svårare än med en valp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...