Jump to content

Styrke på hagleammo?


baikalstar

Recommended Posts

Kaliber 10,12,16,20,28 og 410 kan ha samme farten på haglene og det er farten som fører til at haglene kommer inn til vitale organer. Kaliberet og lengden på patronen har mer og si på mengden hagl i patronen, dette spiller mindre rolle når du tenker på om skuddet dreper eller ikke. Antall hagl som treffer viltet kan du også justere med choker/trangboring i våpenet. Det du egentlig er ute etter er en patron med fint skuddbilde/dekning og nok fart til å skade vitale organ i dyret slik at det dør raskt og effektivt. Kaliber 20 er egnet til rådyr og annet småvilt. 410 har jeg ikke erfaring med så der kan jeg ikke mene noe særlig ut over at de fysiske lover er like for denne også. (Kaliberet sier ikke noe om selve styrken).

Link to comment
Share on other sites

Takk så mye for svar og info.Kan tilføye at jeg venter en Star Baikal IJ18 enkeltløp i kal.20 øyeblikkelig.Fant denne fabrikksny i en nettbutikk og impulshandlet denne(hadde ikke søknaden liggende klar så denne måtte ordnes).Har fulgt med på bruktmarked i lang tid for å se om det kunne dukke opp en enkeltløp SB i kal .20,men det har blitt langt i mellom enkeltløperne fra SB i andre kalibre en 12.

Jeg vet fortsatt ikke om dette er et 20/70 eller 20/76 kammer. noen som har noe kunnskap om dette? mener også at SB IJ18 også finnes i kal.410,er dette tilfelle? er det isåfall noe og oppdrive?

Link to comment
Share on other sites

heidu og gratulerer med enkel skudd hagle. veldig artig at flere flyr rundt på jakt med den lette og gode baikal 18. min er i kal 12/76. dette er blitt favoritt hagla mi på jakt hvor man går mye. den blir også brukt som "kanon" mot skarv,sjøfuggel,gås, m.m når holdet blir litt drøyt. full trangboring og tunge ladninger er effektiv medisin etter min ringe erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...