Jump to content

6 mm BR til 6 mm BR Dasher?


Østengen

Recommended Posts

Dette gleder vel egentlig generelt for behandling modifisering av hylser, men hvordan gjør man en 6BR hylse til en 6BR Dasher-hylse?

Etter hva jeg har lest har dasheren et lengre "hovedkammer" (Jeg vet ikke ordet for det) og derfor en kortere krave/hals?

 

Så, hvordan gjøres det?

 

(Jeg har ingen peil på lading og spør derfor av interesse)

 

(Og det kan kanskje bli nyttig å vite i framtiden?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beklager lite engasjement i denne tråden Østengen.

 

Den "falske" halsen gjøres ved å utvide hylsehalsen til et større kaliber, og deretter halspresse halsen etter kammerets dimensjoner. Man stiller inn halspresserdien slik at den utvidede hylsehalsen som ikke blir presset ned igjen danner en skulder som hylsa kamrer på.

 

En annen metode å skyteforme hylser på er så enkelt som å sette kulene så langt ut at patronen "kamrer" ved at kula sitter i riflebommene.

På den måten kan man formskyte 6mm BR i et Dasher kammer. Jeg kjenner ikke noe som helst til Dasher, men skyteformer selv 6PPC fra 220 russian hylser på denne måten.

 

Den modifiseringsdelen du snakker om gjelder noen villkatter, men det er også flere måter å modifisere hylser på.

Kommer helt an på hvor mye hylsa skal moddes og ha slags hylse* man bruker som utgangspunkt.

(*Rille, rand, belte osv.)

 

Mulighetene er mange. Det er stort sett fantasien som setter grenser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...