Jump to content

Mateproblemer Sako 85


B686SP

Recommended Posts

God kveld. Etter en kveld på banen, merket jeg at andre skuddet, altså patronen til høyre i magasinet, ikke ville bli med opp. Dette pga av at bolten ikke traff på baksiden av patronen. Har hørt om lignende episoder i Tikka t3 plastmagasin, men aldri i Sako sine. Fikk tips om å prøve å bøye litt på magasin leppa, men dette flyttet bare problemet over til den øverste/første patronen. Magasinet ble også litt merkelig å sette inn. Er det noen som har vært borti dette, og evt har tips og komme med? Ja, hadde jeg ikke vært så utålmodig, så hadde jeg sendt mail til Sako og spurt om hva de egentlig legger i betydningen "controlled feeding". Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Vel kanskje ikke så mye nytt, men en kompis mista magasinet i betongdekket på banen, og ene lappa ble bøyd litt nedover. Ikke mange mm, men dette var nok til at patronen ikke ble mata. Det måtte litt finjustering til på leppa før den var god igjen. Om du har mulighet prøv å sammenligne leppene på ditt magasin, mot et annet magasin. Det kan være små endringer i vinkel som ødelegger matinga.

 

Et annet alternativ er mye dritt i magaisnet, slik at fjæra og plata på toppen ikke glir lett i magasin kroppen. Gjelder problemet alle patroner på den aktuelle siden? Eller er det kun nr to og ikke nr 4. feks?`Eller om du kun mater to patroner ned i magasinet, får du da samma mateproblem med sistepatronen?

 

Er sideveggene på magasinet bulket?

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Magasinet ser bra ut, ingen bulker noen steder. Skal fiskekaker det under lupe i kveld, og se om jeg ser noen ulumskheter. Gjelder i hovedsak skudd nr 2. Legger alltid patronene bakerst i magasinet, men av og til blir det dratt med en mm eller to fremover av første skuddet. Har tenkt tanken om å file av en smidgen av leppene, for å dermed få patronen ørlitegrann høyere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme på min Tikka T3 Varmint og fikk samme issue på 3 forskjellig magasin. Etter litt fiskekaking kom jeg også fram til at patronene måtte helt bakerst i magasinet. Husker fra førstegangstjenesten av vi kakka magasinene mot hjelmen før vi satte dem i. Det kan hjelpe å kakke magasinet forsiktig mot noe hardt for da legger patronene seg som regel riktig i magasinet, det har funka hos meg på min Tikka vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...