Jump to content

223 Rype ladning... For lave trykk..?


Sti4n

Recommended Posts

Hei, er en nybegynnet på hjemmeladningsfeltet og lurte på om det er noen som kan bistå med et spørsmål om en ladning til 223'en min.

Rifla er ei Sako Vixen, original kamret til 223.

Har hatt litt vansker med å lese av rifle stigningen i det knøttlille løpet med pussestang trikset, men ettersom dette er ei original varmintpipe, regner jeg med den er på rundt 1-12.

Og det ser ut til å stemme med målingene mine.

Er derfor begrenset til lette kuler.

Jeg har i skaffet Hogdon H335 krutt og Hornady 55grs fmj-bt kuler.

Dette er som nevnt ei Rypebørse og målet er vel rundt 800 m/s for å unngå sprengt fugl.

Og ut fra en Hornady manual fra 1991, skal minimums ladningen være helt ned til 21.4 grs...

Andre manualer går ikke lavere enn 24 grs, men det meste jeg finner av data er til 55 grs sp kuler.

Det gir meg 839 m/s, men et fryktelig lavt kammertrykk i følge quickload..

Så her kommer spørsmålet.

Hva er faren med å lade med for lavt trykk i ei 223 rifle?

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker du jo ikke om noen alvorlig reduksjon av ladningen og da vil ikke dette være noe problem. Trykket stiger fort i denne lille 223 hylsen slik at du skal kanskje ikke redusere så mye for å komme ned på dine 800 m/s. Går du ned til 22 grain så kan det godt hende du er innafor. Men er ikke sikkert du må ned i 800 m/s.

 

Jeg bruker Berger 75 gr VLD på fugl som jeg sender av gårde i 840 m/s (Har 1:9 riflestigning). Den gir pene slakt med bare kulepennhull gjennom brystfileene på skarven. Ingen spreng effekt, men det går gjerne 10 sekunder før skarven innser at den skal bli middag.

Jeg har også brukt Hornady sin 75 gr BTHP i samme hastighet, gir fine slakt den og men ikke så pent som VLD. Hører tydelig at kulen overfører mere trøkk i fuglen og fuglen faller på stedet.

Tipper den FMJ-BT kulen din funker fint på rype i 840 m/s jeg.. :)

Prøv på en kråke eller skjor så ser du om det kunne blitt middag om det var en rype ;)

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på det samme selv.

Jeg bruker kombinasjonen 23 grs N140 og 55grs Lapua FMJ. (Dette er 1.8grs under minimum i følge lapua sin tabell).

Farten er kronografert og verifisert til 760m/s. Presisjonen er meget bra. Men kan denne ladningen være småskummel?

(Ikke meningen og kuppe tråden din, men problemstillingen er den samme. Håper det er ok)

Link to comment
Share on other sites

Takk for god avklaring.

Tror jeg drister meg ned mot 22 grs som startladning for test og sjekker hylser for soting.

800 m/s var vel mer et ideal-mål, ettersom det er det jeg kan finne av info er dette den optimale rypefarten.

Men jeg vil jo også gjerne ha en ladning som går presist, så ender vel opp med noe rundt dette.

Tanken med ei børse, kontra hagle, er at det skal kunne treffe på lengre hold.

så om jeg er rundt 800+ i fart ved munningen, er vel den reelle hastigheten ved rypa en god del under.

 

Jeg kan finne max-trykk til 223'en på nettet, men ingen info om minimum...

Etter det jeg forstår er en av farene med for lavt trykk at hylsen ikke ekspanderer nok mot kammerveggen.

Men også det at det kan oppstå en eksplosjon istedenfor en forbrenning av kruttet ettersom det er for mye luft sammen med kruttet.

Jeg skal sjekke trykket og fyllprosenten i QL når jeg får tilgang til den igjen, men mener jeg er godt over 90%

 

 

(Super XX: Helt ok, Ingen kupp opplevd her :))

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker kombinasjonen 23 grs N140 og 55grs Lapua FMJ. (Dette er 1.8grs under minimum i følge lapua sin tabell).

Men kan denne ladningen være småskummel?

 

Jeg syns innimellom at Lapuas tabell er småskummel, særlig de ladningene med deres egne kuler. Noen er vel friske for min smak, og noen er uten friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...